Saab-fabriken i Trollhättan.

Saab-fabriken i Trollhättan.

Foto: Annika Af Klercker
Så här har Car News Chinas hemsida rapporterat om märkena.

Så här har Car News Chinas hemsida rapporterat om märkena.

Foto: Faksimil
Visa i helskärm
1/1

Förbjudna Saab-märken på bilar i Kina

Med hjälp förgyllda Saabmärken marknadsförs kinesiska Baics prestigemodell Senova, som bygger på gammal Saabteknik, uppger Car News China.

Försvarsjätten Saab, som äger varumärket, kommer nu att granska uppgifterna.

– Ingen har rätt att marknadsföra eller sälja produkter under varumärket Saab, säger Sebastian Carlsson, talesperson för försvarsjätten Saab.

Den kinesiska biltillverkaren Beijing Automotive, Baic, köpte produktionsutrustningen till den första generationen av Saab 9-5 under Saab Automobiles kris 2009.

Saab Automobiles dåvarande vd Jan-Åke Jonsson presenterade affären som bra för båda parter.

Samtidigt var Saab Automobile noga med att betona att avtalet inte ger att Baic rätt att bygga Saabbilar i Kina.

– Det har ingenting med Saabs varumärke att göra. Vi har sålt teknologier och verktyg till Beijing Automotive för att tillverka Beijing Automotive-bilar under deras varumärke framöver, sa Saab Automobiles talesperson Gunilla Gustavs till Sveriges Radio.

 

LÄS OCKSÅ: Tidigare Saabchefer åtalas för ekobrott

 

Men nu ser utfästelsen ut att komma på skam.

Enligt den kinesiska bilindustrisajten Car News China så förekommer det att återförsäljare använder Saabs varumärke i marknadsföringen av Baics prestigemodell Senova, även om bilarna vanligtvis inte förses med Saabmärken.

“Detta är olagligt, men det verkar som om ingen i Sverige bryr sig”, skriver Car News China.

Car News Chinas bilder, tagna vid ett besök hos en återförsäljare i västra Peking, visar prestigemodellen Senova D70, som bygger på den gamla Saab 9-5-modellen, med motorhuv och fälgar är utsmyckade med Saabs välkända Gripen-logotype. Dessutom står det Saab på grill och baklucka, i förgyllda bokstäver med ett typsnitt likt det som den svenska biltillverkaren brukade använda.

Försvarskoncernen Saab, som äger rätten till Saabs varumärke, ska nu granska uppgifterna.

– Baic har självklart inte rätt att använda sig av Saab i sin marknadsföring av Senova, säger Sebastian Carlsson, talesperson för Saab.

Car News China rapporterar också att bilder på gamla Saabmodeller från Saabmuseet och stridsflygplan används i trycksaker.

 

LÄS OCKSÅ: Stark rapport från försvarsjätten Saab

 

Det är också enkelt att själv förvandla sin Senova D70 till en Saab 9-5 Aero.

På den kinesiska handelsplatsen Taobao säljs kompletta dekalkit för motsvarande knappt 800 kronor. Dessa kit är inte tillverkade av Baic utan av en tredje part, uppger Car News China.

Sebastian Carlsson berättar att Saab även kommer att granska företaget som säljer Saabs emblem.

– Vi ser allvarligt på det och kommer att agera för att försöka förhindra detta framöver. Denna piratverksamhet är ett problem i flera länder inklusive Kina.

Saab har nyligen även nekat elbilstillverkaren Nevs att använda Saabs varumärke på sina bilar.

Car News Chinas uppgifter illustrerar varför Saab inte vill låna ut sitt varumärke, enligt Sebastian Carlsson.

– Detta är ett bra exempel på varför vi för framtiden är så restriktiva med varumärket kopplat till biltillverkning.

Börsen i dag
Visa mer
Vinnare och förlorare
FAG
+15,12 %
NMAN
-5,58 %
Valutakollen
SEK/