Saab-fabriken i Trollhättan. Foto: Annika Af KlerckerSaab-fabriken i Trollhättan. Foto: Annika Af Klercker
Saab-fabriken i Trollhättan. Foto: Annika Af Klercker
Så här har Car News Chinas hemsida rapporterat om märkena. Foto: FaksimilSå här har Car News Chinas hemsida rapporterat om märkena. Foto: Faksimil
Så här har Car News Chinas hemsida rapporterat om märkena. Foto: Faksimil

Förbjudna Saab-märken på bilar i Kina

Publicerad

Med hjälp förgyllda Saabmärken marknadsförs kinesiska Baics prestigemodell Senova, som bygger på gammal Saabteknik, uppger Car News China.

Försvarsjätten Saab, som äger varumärket, kommer nu att granska uppgifterna.

– Ingen har rätt att marknadsföra eller sälja produkter under varumärket Saab, säger Sebastian Carlsson, talesperson för försvarsjätten Saab.

Den kinesiska biltillverkaren Beijing Automotive, Baic, köpte produktionsutrustningen till den första generationen av Saab 9-5 under Saab Automobiles kris 2009.

Saab Automobiles dåvarande vd Jan-Åke Jonsson presenterade affären som bra för båda parter.

Samtidigt var Saab Automobile noga med att betona att avtalet inte ger att Baic rätt att bygga Saabbilar i Kina.

– Det har ingenting med Saabs varumärke att göra. Vi har sålt teknologier och verktyg till Beijing Automotive för att tillverka Beijing Automotive-bilar under deras varumärke framöver, sa Saab Automobiles talesperson Gunilla Gustavs till Sveriges Radio.

 

LÄS OCKSÅ: Tidigare Saabchefer åtalas för ekobrott

 

Men nu ser utfästelsen ut att komma på skam.

Enligt den kinesiska bilindustrisajten Car News China så förekommer det att återförsäljare använder Saabs varumärke i marknadsföringen av Baics prestigemodell Senova, även om bilarna vanligtvis inte förses med Saabmärken.

“Detta är olagligt, men det verkar som om ingen i Sverige bryr sig”, skriver Car News China.

Car News Chinas bilder, tagna vid ett besök hos en återförsäljare i västra Peking, visar prestigemodellen Senova D70, som bygger på den gamla Saab 9-5-modellen, med motorhuv och fälgar är utsmyckade med Saabs välkända Gripen-logotype. Dessutom står det Saab på grill och baklucka, i förgyllda bokstäver med ett typsnitt likt det som den svenska biltillverkaren brukade använda.

Försvarskoncernen Saab, som äger rätten till Saabs varumärke, ska nu granska uppgifterna.

– Baic har självklart inte rätt att använda sig av Saab i sin marknadsföring av Senova, säger Sebastian Carlsson, talesperson för Saab.

Car News China rapporterar också att bilder på gamla Saabmodeller från Saabmuseet och stridsflygplan används i trycksaker.

 

LÄS OCKSÅ: Stark rapport från försvarsjätten Saab

 

Det är också enkelt att själv förvandla sin Senova D70 till en Saab 9-5 Aero.

På den kinesiska handelsplatsen Taobao säljs kompletta dekalkit för motsvarande knappt 800 kronor. Dessa kit är inte tillverkade av Baic utan av en tredje part, uppger Car News China.

Sebastian Carlsson berättar att Saab även kommer att granska företaget som säljer Saabs emblem.

– Vi ser allvarligt på det och kommer att agera för att försöka förhindra detta framöver. Denna piratverksamhet är ett problem i flera länder inklusive Kina.

Saab har nyligen även nekat elbilstillverkaren Nevs att använda Saabs varumärke på sina bilar.

Car News Chinas uppgifter illustrerar varför Saab inte vill låna ut sitt varumärke, enligt Sebastian Carlsson.

– Detta är ett bra exempel på varför vi för framtiden är så restriktiva med varumärket kopplat till biltillverkning.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen