Klagomålen mot Postnord har fortsatt att växa. Foto: Mikael SjöbergKlagomålen mot Postnord har fortsatt att växa. Foto: Mikael Sjöberg
Klagomålen mot Postnord har fortsatt att växa. Foto: Mikael Sjöberg
Erika Ahlqvist, chef för distribution på Postnord beklagar att kunderna drabbas av företagets nya arbetssätt. På vissa områden ska Postnord nu se över det nya systemet.Erika Ahlqvist, chef för distribution på Postnord beklagar att kunderna drabbas av företagets nya arbetssätt. På vissa områden ska Postnord nu se över det nya systemet.
Erika Ahlqvist, chef för distribution på Postnord beklagar att kunderna drabbas av företagets nya arbetssätt. På vissa områden ska Postnord nu se över det nya systemet.
"Det är för många problem som har uppstått och merparten av klagomålen berör dem.", säger Olof Bjurö, enhetschef på enheten för posttillsyn på PTS."Det är för många problem som har uppstått och merparten av klagomålen berör dem.", säger Olof Bjurö, enhetschef på enheten för posttillsyn på PTS.
"Det är för många problem som har uppstått och merparten av klagomålen berör dem.", säger Olof Bjurö, enhetschef på enheten för posttillsyn på PTS.
"Det är mer regel än undantag att det är problem med posten, och det är inte okej.", säger Gabriella Sellman som har startat en protestgrupp på Facebook."Det är mer regel än undantag att det är problem med posten, och det är inte okej.", säger Gabriella Sellman som har startat en protestgrupp på Facebook.
"Det är mer regel än undantag att det är problem med posten, och det är inte okej.", säger Gabriella Sellman som har startat en protestgrupp på Facebook.

Folkets ilska mot Postnord

Publicerad

Här är folkets ilska mot statliga Postnord.

Ute i landet bubblar det av missnöje på grund av försvunnen eller försenad post – samtidigt visar företagets interna statistik att klagomålen ökade under 2015 och de har fortsatt att öka under 2016, enligt Post och telestyrelsen.

– Det är mer regel än undantag att det är problem med posten, och det är inte okej, säger Gabriella Sellman som har startat en protestgrupp på Facebook.

Statliga Postnord är det företag som har som uppdrag att sköta posthanteringen i Sverige sedan gamla Posten försvann. Men på flera håll i landet finns det stora problem med försvunnen och försenad post och ilskan bland Postnords kunder är nu stor.

Företagets egna interna statistik för 2015 som skickades till tillsynsmyndigheten PTS den 19 februari i år visar att de fick ta emot 72 045 klagomål från allmänheten, varav 46 024 stycken gällde saknad försändelse.

Klagomålen till Post- och telestyrelsen ökar

Och även klagomålen till PTS ökar. Under 2016 (1/1 – 22/2) uppgår antalet klagomål och synpunkter till 195 stycken, vilket är en ökning med ca 55 % jämfört med motsvarande period 2015.

– Det är en stor ökning och det är allvarligt. Som vi tolkar siffrorna så är det mycket ett resultat av de förändringar som Postnord har gjort i sitt sätt att dela ut post, att man har mer maskinsortering nu för tiden och har längre brevbärarslingor, säger Olof Bjurö, enhetschef på enheten för posttillsyn på PTS och fortsätter:

– Men en sådan förändring måste kunna genomföras utan att det blir den här typen av problem, det är för många problem som har uppstått och merparten av klagomålen berör dem.

 

LÄS OCKSÅ: Susannas post slukades av brevlådan.

 

Många av klagomålen handlar om att man får brev alldeles för sent eller att de inte kommer fram alls.

– Det är inte roligt om dina julkort inte kommer fram, men det är ännu mer allvarligt om de räkningar du väntar på inte kommer fram. Vi har sett fall där folk har hamnat hos Kronofogden eftersom de inte har fått sina räkningar. Vi har också företag som hör av sig och klagar, där man är helt beroende av att det funkar eftersom man skickar varor som kunden har betalat för, säger Olof Bjurö.

Gabriella Sellman, 40, från Stenungssund är en av de som är drabbad och som har fått nog. Hon har startat en protestgrupp på Facebook där medlemmarna delar med sig av sina erfarenheter.

– Jag startade gruppen eftersom jag själv hade upplevt problem med post som inte hade kommit fram, säger hon och fortsätter:

– Frimärket står bara för frakten, det handlar inte om något som helst ansvar om den posten som vi postar verkar det som. Det är vi som postar som själva har ansvar för att det kommer fram.

Även rekommenderad post har försvunnit, säger hon, och vanliga brev.

– Det skickades kallelser till mig från Vårdcentralen som jag aldrig fick som jag har fått betala straffavgift för. Vårdcentralen trodde att det var någon slags undanflykt från min sida.

Efter det ökade antalet klagomål skärper nu PTS sina kontroller av Postnord, och ställer krav på företaget.

– Postnord måste få bättre ordning på sin förändring. Att de gör en förändring är en sak, men det måste fungera. Då kan vi ställa mer krav på dem att de vidtar åtgärder som höjer kvalitén, för det måste fungera bättre än det gör i dag och de måste presentera för oss vilka åtgärder de vidtar, säger Olof Bjurö och fortsätter:

– De har även problem med bemanningen vilket är något som givetvis måste lösas, det är flera saker de måste åtgärda och det måste de göra snabbt.

Erika Ahlqvist, chef för distribution på Postnord beklagar att kunderna drabbas av företagets nya arbetssätt.

– Vi är superledsna när det inte blir rätt. Hela vår organisation genomsyras av en otrolig stolthet att få ut alla försändelser. När vi misslyckas och det blir fel är vi uppriktigt ledsna och försöker att jobba jättehårt med att komma tillrätta med problemen.

 

LÄS OCKSÅ: Återkallade chokladen har sålts i Sverige.

 

När människor inte har fått sin post, vad är det som har gått fel?

– Det är väldigt sällan som post inte kommer fram alls. När det blir förseningar så beror det på en brist i hanteringen på enskilda arbetsplatser. I och med ökad maskinell hantering så blir det samma fel om och om igen och det kan också drabba samma mottagare.

Och alla de som har erfarenhet av varubrev som försvinner eller kommer fram skadade och saknar innehåll?

– Oftast handlar det om att det är något tokigt med adresseringen när de försvinner helt och hållet. När innehåll saknas handlar det oftast om att en påse har gått upp eller blivit skadad i hanteringen. Det kan fastna i en bur eller i sorteringsmaskinen och gå upp även om man har emballerat ordentligt.

– Vi har ett sådant flöde in att vi omöjligt kan koppla till vilken försändelse saker hör. Det gäller att emballera ordentligt, och där ligger ansvaret hos avsändaren.

Det finns de som säger att de har emballerat rätt och när paketet kommer fram så syns det tydligt att det är uppklippt.

– Om det är så att man ser att någon har skurit upp ett välemballerat paket, då har man på något sätt blivit utsatt för bedrägeri. Visst kan vi ha fiffel och bågare hos oss, men du kan råka ut för det under flera led i kedjan. Om man blir utsatt för sådant här så ser vi gärna att man ringer till kundservice och berättar det för oss. Om det finns någon hos oss som jobbar med fiffel och båg så vill vi gärna få veta det så att vi kan åtgärda det, säger Erika Ahlqvist.

 

LÄS OCKSÅ: Hjärtappen tar pengar från Radiohjälpen.

 

Postnord ser nu över det nya systemet koncept utdelning eftersom de har märkt att det inte fungerar på alla platser.

– Vi har sett att det finns ett antal typboenden där det inte fungerar. Det är flerfamiljshus med mer än 30 avlämningsställen och trappor där man inte har fastighetsboxar, det gäller även studentbostäder och innergårdar i Stockholms innerstad. Där kommer vi att göra förändringar.

 

Följ Dina Pengar på Facebook där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen