En SAS Boeing 737-800 – snart självkörande utan pilot? Foto: / TT NYHETSBYRÅN
En SAS Boeing 737-800 – snart självkörande utan pilot?  Foto: / TT NYHETSBYRÅN

Flygresor utan pilot kan vara framtiden

Publicerad

Teknologin för pilotfria passagerarplan finns redan på plats – och skulle kunna spara världens flygbolag motsvarande 285 miljarder kronor om året, enligt en utredning som Financial Times rapporterar om. 

Men kunderna är skeptiska.

Självkörande bilar har utvecklats av amerikanska tech-jätten Google och avancerade autopilotsystem har tagits fram av elbilstillverkaren Tesla. 

I framtiden kan det vara flygindustrins tur med självkörande passagerarplan. 

Flygtillverkare har börjat undersöka tekniken

En rapport från schweiziska banken UBS visar att en sådan teknik skulle kunna spara flygbolagen 35 miljarder dollar, motsvarande 285 miljarder svenska kronor, rapporterar Financial Times

Banken menar att besparingarna skulle göras genom uteblivna lönekostnader, och lägre kostnader för försäkringar och bränsle. 

Flygjätten Boeing har redan  visat intresse för tekniken och berättade i förra veckan att man nu tar klivet för att se över den nödvändiga flygelektroniken. 

– De grundläggande byggstenarna för teknologin är uppenbarligen tillgängliga, sa företagets vd för produktutveckling, Mike Sinnett, till Reuters i förra månaden

Yngre mer positiva till pilotfria flygplan

Det största hindret för att introducera den nya tekniken är kunderna. UBS har genomfört en undersökning med 8 000 människor om hur de ställer sig till att vara passagerare i ett flygplan utan pilot. 54 procent av de tillfrågade sade sig vara ovilliga till en sådan resa, medan enbart 17 procent svarade att de gärna skulle sitta med på en flygning utan pilot. 

Åldersgruppen 18-30 år ställde sig mest positiva till teknologin, rapporterar banken som dock tror att allmänheten kommer bli mer välvilligt inställd med tiden, enligt Financial Times

Den som tycker att det verkar läskigt med en tom cockpit under flygresan kan trösta sig med att kommersiella flygplan redan lyfter och landar med hjälp av datorer. 

UBS föreslår dock att förändringen genomförs stegvis med att först minska till en pilot i cockpit, och ha en pilot som stannar på marken och kan fjärrstyra planet. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen