Flashbacks ’hemliga’ ägare lyfter miljoner

Publicerad

Sajten Flashback är en lönsam affär för den medieskygga ägaren Jan Axelsson, 48.

I år tar han ut 2,7 miljoner kronor ur bolaget Flashback Media Group.

Men Flashbacks omsättning minskar år för år.

På Flashback hittar du allt - från recept och ekonomitips till rykten om kändisar och hatiska kommentarer. 

Och det är något man kan bli rik på. 

Flashback Media Group föreslås i år dela ut 2,7 miljoner kronor till ägarna, enligt bolagets årsredovisning.

Bakom Flashback står Jan Axelsson, 48, från Stockholm. Sedan bolaget startades 2006 har han han plockat ut nästan 14 miljoner kronor.

Flashbacks intäkter kommer främst från annonser. I dag annonserar bland annat nätkasinon och nätbutiker som säljer vattenpipor på sajten.

Sitt ekonomiskt starkaste år hade Flashback 2009, då Flashback Media Group omsatte 9,3 miljoner kronor och hade ett rörelseresultat på 4 miljoner.

Men efter det har både omsättningen och vinsten minskat. 2015 omsatte Flashback 5,7 miljoner och gjorde en vinst på 1 miljon kronor.

2016 hade omsättningen fallit till 4,1 miljoner kronor och vinsten var 230 000 kronor.

Hot, förtal och främlingsfientlighet

Jan Axelsson själv ser sig som en kämpe för yttrandefriheten. Som tonåring i 80-talets Norrköping drömde han om att göra uppror med hjälp av journalistik, skriver magasinet Filter i ett reportage från 2008.

1993 startade han papperstidningen Flashback, vars första nummer bland annat handlade om satanism, värnpliktsvägran och LSD-experiment. 1995 registrerades Flashbacks hemsida.

I dag är sajten synonymt med dess diskussionsforum. Där pågår sakliga diskussioner om till exempel dataspel, privatekonomi och husdjur – men där blir också människor hotade och förtalade utan att någonting händer.

När Aftonbladet granskade sajten 2015 läste de hur pedofiler skröt om barnvåldtäkter och användarna hetsades till att bränna romska läger.

Expressen har sökt Jan Axelsson.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen