En miljard skäl att le, har Facebook-grundaren Mike Zuckerberg. Foto: Manu FernandezEn miljard skäl att le, har Facebook-grundaren Mike Zuckerberg. Foto: Manu Fernandez
En miljard skäl att le, har Facebook-grundaren Mike Zuckerberg. Foto: Manu Fernandez
Facebook spräckte nämligen drömgränsen förra året, och drog in över en miljard dollar. Foto: Paul SakumaFacebook spräckte nämligen drömgränsen förra året, och drog in över en miljard dollar. Foto: Paul Sakuma
Facebook spräckte nämligen drömgränsen förra året, och drog in över en miljard dollar. Foto: Paul Sakuma

Facebook över drömgränsen

Publicerad

För första gången någonsin kravlade Facebook över drömsiffran 1 miljard dollar.

Beskedet om delårsrapporten gjorde att aktien rusade i värde.

När Facebook redovisade sitt resultat för det fjärde kvartalet 2015 var det första gången någonsin som det 12 år gamla företaget kunde visa upp en vinst på mer än en miljard dollar. Det skriver Wall street journal.

Det redovisade resultatet gjorde att Facebook-aktien rusade med hela 13 procent - till 106,62 dollar i värde. Det motsvarar 907 svenska kronor.

Mobilannonser sköt i höjden

Framförallt är det den mobila utvecklingen som står för Facebooks ekonomiska framfart. För tre år sedan stod annonsförsäljningen på mobilsidan för 20 procent av Facebooks intäkter - nu står den försäljningen för hela 80 procent.

– 2015 var året då Facebook gick från att vara ett experiment till ett måste för annonsörer, säger Mark Mahaney på RBC Capital Markets.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen