Mark Zuckberg, grundare av Facebook. Foto: Kay Nietfeld / AP TT NYHETSBYRÅN
Mark Zuckberg, grundare av Facebook. Foto: Kay Nietfeld / AP TT NYHETSBYRÅN

Facebook ökar med 60 miljoner användare

Publicerad

Facebook har nu släppts sin kvartalsrapport – och aktieägare kan skatta sig lyckliga.

Bland annat har antalet aktiva användare ökat med 60 miljoner på bara tre månader.

Samtidigt krossar sociala medier-jätten alla förväntningar.

På tisdagen släpptes Apples kvartalsrapport som visade att företagets omsättning minskar för första gången på 13 år. Nu har även sociala medier-jätten Facebook släppt sin rapport; och de motsvarar förväntningarna betydligt bättre.

Facebook förväntades nå en omsättning på 5,26 miljarder dollar, men lyckades överträffa förväntningarna och nådde 5,48 miljarder – vilket motsvarar drygt 43,6 miljarder kronor, skriver Wall Street Journal. Ökningen på 52 procent beror till stor del på styrkan i Facebooks nya mobilannonser och att videoannonserna har blivit allt populärare.

Samtidigt blir antalet användare på Facebook allt mer imponerande. Ungefär 1,65 miljarder personer loggade in på sitt konto minst en gång i månaden under kvartalet, vilket betyder att antalet aktiva användare har ökat med 60 miljoner under bara de senaste tre månaderna. Även det krossar förväntningarna.

Efter att rapporten släpptes ökade aktievärdet med 9,1 procent. Totalt har värdet ökat med 33 procent över det senaste året. Den som vill sälja nu kan göra det till priset 118,77 dollar per aktie.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen