Facebook anklagas för att ha utfört ett hemligt experiment på sina användare. Foto: ShutterstockFacebook anklagas för att ha utfört ett hemligt experiment på sina användare. Foto: Shutterstock
Facebook anklagas för att ha utfört ett hemligt experiment på sina användare. Foto: Shutterstock
De ska medvetet ha kraschat användares appar – för att se hur lojala medlemmar de har. Foto: ShutterstockDe ska medvetet ha kraschat användares appar – för att se hur lojala medlemmar de har. Foto: Shutterstock
De ska medvetet ha kraschat användares appar – för att se hur lojala medlemmar de har. Foto: Shutterstock

Facebook anklagas – bluffade användarna

Publicerad

Nätjätten Facebook anklagas för att ha utfört ett hemligt experiment på sina användare.

De ska medvetet ha sett till att användares appar kraschar – för att testa hur lojala medlemmar de har.

– Folk slutade aldrig att komma tillbaka, berättar en källa nära experimentet.

Facebook planterade i hemlighet fel i sin app för att få den att krascha och ligga nere för användare under ett antal timmar.

Syftet med det märkliga experimentet har varit att testa hur lojala användare Facebook har – och för att se när användare till slut ger upp och överger nätverket

Det kommer fram i ett avslöjande som den ansedda teknologisajten The Information ligger bakom, vilken The Verge citerar.

Glädjande för Facebook var att användarna fortsatte att försöka nå appen – och tycktes aldrig tröttna trots de upprepade planterade problemen.

– Folk slutade aldrig att komma tillbaka, berättar en person med insyn i experimentet för The Information.

Försvaras: "Stort värde"

Experimentet gjordes för ett antal år sedan och utfördes endast i en omgång mot användare av Androidtelefoner. Ingen av de användare som utsattes för experimentet fick information om att de deltog i testet, uppger The Verge.

Testet ska, enligt rapporten, ha varit en av Facebooks många åtgärder för att förbereda sig för att Google eventuellt plockar bort deras applikation från "Play store" där appen laddas ner.

Experimentet försvaras av Facebooks tidigare dataanalytiker JJ Maxwell. På Twitter skrev han tidigare att test som dessa är av "stort värde" för företaget.

När han fick frågan av en reporter från The Verge på Twitter om han kände till experimentet sedan tidigare svarade han inte – och det tidigar Twitterinlägget där testet försvarades tog bort.

Testade blåa färger

Daily star skriver att Facebook inte är ensamma om att utföra olika typer av test på sina användare.

Sökjätten Google är känd för att ha testat 41 olika nyanser av blått på sin sajt när två formgivare inte kunde enas om vilken blå som var finast.

Testet syftade till att se vilken färg som användarna reagerade bäst på.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen