"Följ företag som du är intresserad av att arbeta med. Nätverka med rekryterare. Gå med i de grupper och diskussionsforum på Linkedin som är relevanta för den yrkesroll du har eller skulle vilja ha", säger rekryteringsexperten Teresa Taylor."Följ företag som du är intresserad av att arbeta med. Nätverka med rekryterare. Gå med i de grupper och diskussionsforum på Linkedin som är relevanta för den yrkesroll du har eller skulle vilja ha", säger rekryteringsexperten Teresa Taylor.
"Följ företag som du är intresserad av att arbeta med. Nätverka med rekryterare. Gå med i de grupper och diskussionsforum på Linkedin som är relevanta för den yrkesroll du har eller skulle vilja ha", säger rekryteringsexperten Teresa Taylor.
Terese Taylor finns förstås själv på Linkedin. "Använd en bra bild där du ser glad ut i ett professionellt sammanhang", säger hon.Terese Taylor finns förstås själv på Linkedin. "Använd en bra bild där du ser glad ut i ett professionellt sammanhang", säger hon.
Terese Taylor finns förstås själv på Linkedin. "Använd en bra bild där du ser glad ut i ett professionellt sammanhang", säger hon.

Expertens tips: Så
får du drömjobbet

Publicerad

Är du en "social och kreativ vinnarskalle" med en selfie från Sandy Beach som profilbild på Linkedin?

Om du vill maximera chansen att få ditt drömjobb bör du tänka om.

Här ger rekryteringsexperten Teresa Taylor sina bästa tips för att vässa din Linkedin-profil.

– Skippa klyschorna och använd en bild där du ser glad ut i ett professionellt sammanhang, säger hon.

Sociala mediers betydelse ökar snabbt som rekryteringskanal.

Enligt Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät använder 37 procent av företagen nu sociala medier för att rekrytera medarbetare, jämfört med 27 procent i fjol.

Det dominerade nätverket inom rekrytering är tveklöst Linkedin, där över 2,5 miljoner svenskar har en profil.

– Linkedin är den absolut främsta vägen för oss att söka kandidater. Vi går från statistiska databaser med cv:n till levande cv:n på Linkedin, som hela tiden byggs på, säger rekryteringsföretaget Dreamworks vice vd, Teresa Taylor.

Men även om allt fler har en profil på Linkedin så finns det fortfarande stora kunskapsluckor om hur man skapar en bra profil med rätt innehåll. I alla fall om syftet är att profilen ska leda till drömjobbet.

Experten: "Finns några viktiga knep"

För att maximera sina chanser är det viktigt att förstå hur professionella headhunters och rekryterare använder det digitala yrkesnätverket.

Dreamworks rekryterare har utbildats till att bli experter på Linkedin.

– För att certifieras krävs att rekryteraren har minst sex månaders erfarenhet av verktyget Linkedin Recruiter. Därtill ska den certifierade ha minst ett till två års yrkeserfarenhet i en roll som rekryterare, säger Teresa Taylor.

Vad ska man tänka på när det gäller sin presentation på Linkedin?

– Det finns några viktiga och bra knep. Det första är en konkret rubrik, där man vågar spetsa till det. Det ska vara tydligt, relevant och koncist.

Det är också viktigt att lyfta fram sina styrkor och beskriva både vad man vill göra framåt och de erfarenheter man har, enligt Teresa Taylor:

– En bra sak är att skriva en sammanfattning där man vågar vara lite skrytsam över sina insatser. Man ska inte salta men ändå vara lite osvensk och tala om vad man är bra på.

Beskriv det du uppnått

Teresa Taylor varnar också för att använda klyschor.

– Tänk på att rekryterarna jobbar mycket med sökord och inte söker på ord som “öppen, kreativ, flexibel och social” utan konkreta begrepp för erfarenhet, kompetens och tydliga befattningar, som “it-ingenjör och ledare”.

Tänk också på att rekryterarna söker efter vilka konkreta resultat som kandidaterna har uppnått i sina olika roller.

– Det är inte riktigt lika viktigt var man har jobbat utan vad man har utfört. Lyft fram exempel på konkreta framgångar som ökad omsättning eller kundnöjdhet. “Jag ökade personalnöjdheten med x procent”. “I mitt team arbetade jag så här för att nå målet y”. Men var beredd att kunna bevisa framgångarna när du träffar rekryterarna, säger Teresa Taylor.

Den festliga selfien från Sunny Beach och toppstugan i Åren passar bättre på Instagram än Linkedin, enligt Teresa Taylor.

– Använd en bra bild där du ser glad ut i ett professionellt sammanhang. Det är viktigt för mig som potentiell arbetsgivare att se dig i en yrkesroll.

Var aktiv på Linkedin

När du har en bra profil är nästa steg att utveckla nätverket.

– Följ företag som du är intresserad av att arbeta med. Nätverka med rekryterare. Gå med i de grupper och diskussionsforum på Linkedin som är relevanta för den yrkesroll du har eller skulle vilja ha, säger Teresa Taylor.

Ett relevant nätverk ökar ditt värde eftersom arbetsgivare ser den potentiella arbetstagarens nätverk som en tillgång. Men relevansen och kvaliteten på nätverket är viktigare än storleken, enligt Teresa Taylor.

– Om du söker ett chefsjobb som är det bra att ligga på 500 kontakter eller över. Ha gärna någon gemensam nämnare med kontakterna i ditt nätverk för att rekryterna känna att det finns substans i det.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen