Foto: NICK UTFoto: NICK UT
 Foto: NICK UT
Foto: NICK UTFoto: NICK UT
 Foto: NICK UT
Foto: NICK UTFoto: NICK UT
 Foto: NICK UT
Foto: NICK UTFoto: NICK UT
 Foto: NICK UT

Eljätten gör rekordvinster men höjer priserna igen

Publicerad

Eljätten Ellevio, med uppemot en miljon kunder, höjer priserna med fem procent om två veckor, skriver Dagens industri.

Nästa år kommer priserna att höjas ännu mer.

Elnätsbolaget Ellevio, som övertog Fortums elnätsverksamhet 2015, har omkring 900 000 kunder. Om bara några veckor höjer företaget priserna med fem procent i ett läge där elpriserna i snitt i branschen gått upp med 25 procent den senaste fem åren. Elnäten är ett naturligt monopol vilket gör att kunderna inte kan vända sig någon annanstans för att komma runt prishöjningarna.

Ellevio höjde priserna i fjol också

Ellevio höjde sina priser med nio procent 2016. Konkurrenten Vattenfall var värre med 11,2 procent medan EON Sverige lade sig på samma nivåhöjning som Ellevio.

– Regleringen som styr prissättningen i elnäten är mycket svag. Ellevio är det bolag som utnyttjar det hårdast av alla elnätsbolag, förklarar Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef på Villaägarna, för Dagens industri.

Vinst på närmare fyra miljarder kronor

Ellevio ökade sin vinst 2016 med 670 miljoner kronor jämfört med 2015. Det innebar att eljätten kunde skryta med en vinst (före skatt och avskrivningar) på närmare fyra miljarder kronor.

När Ellevio den 1 juni höjer elnätspriset i Stockholmsområdet med procent svider det i plånboken för nästan 600 000 kunder. Bakgrunden till höjningen i huvudstaden är ytterligare investeringar i elnätet fram till 2019.

Samtidigt som kunderna får saftigare elräkningar går vinsten upp för bolaget som ger ägarna en finfin avkastning. 2016 fick de fyra ägarna (den kanadensiska pensionsfonden Borealis, Folksam, Första AP-fonden och Tredje AP-fonden) en miljard kronor som räntekostnader.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen