Ekonomiskt guldår för Henrik Schyffert

Publicerad

Henrik Schyffert hade ett strålande 2015.

Komikerns bolag ökade sin vinst med nästan 200 procent, skriver Dagens industri.

Föreställningen "Ägd", som Henrik Schyffert nu gör tillsammans med sin komikerkollega Fredrik Lindström, är en formidabel succé.

Föreställningen hade premiär i förrfjol och i årsredovisningen för 2015, som Dagens industri tagit del av, ser man framgångssiffrorna för Schyfferts bolag Schyffert Sweden AB.

2014/14 ökade omsättningen från 5,4 miljoner kronor till nästan 12 miljoner, skriver Dagens industri. Enligt tidningen kommenterar Schyffert det så här i årsredovisningen:

”Nettoomsättningen har ökat med ca 50% jämfört med fg år pga fler och större uppdrag”.

 

LÄS OCKSÅ: Anders Timell om aktiefloppen

Förlustbolag med Haag

Vinsten ökade procentuellt ännu mer än omsättningen - från 3,4 miljoner till 9,8 miljoner.

Trots de fina siffrorna valde Schyffert att inte plocka ut några pengar från bolaget. Det gjorde han senast 2013 - då han plockade ut 12 miljoner kronor.

Vinsten före skatt ökade samtidigt från 3,4 Mkr till 9,8 Mkr.

Resultatet för ett annat av Schyfferts företag, produktionsbolaget Brommamamma AB, som han har tillsammans med Erik Haag, är däremot sämre. Före skatt blev förlusten 270 000 kronor när omsättningen sjönk med 10 miljoner - till 6,6 miljoner, skriver Dagens industri.

 

LÄS OCKSÅ: Nytt miljonregn över Peter Settman

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen