Norwegians koncernchef Bjørn Kjos förklarar de sämre enomomiska siffrorna med bland annat högre bränselkostnader. Foto: LISA MATTISSON EXP / LISA MATTISSON EXPNorwegians koncernchef Bjørn Kjos förklarar de sämre enomomiska siffrorna med bland annat högre bränselkostnader. Foto: LISA MATTISSON EXP / LISA MATTISSON EXP
Norwegians koncernchef Bjørn Kjos förklarar de sämre enomomiska siffrorna med bland annat högre bränselkostnader. Foto: LISA MATTISSON EXP / LISA MATTISSON EXP
Norwegian går sämre än väntat. Det ekonomiska resultatet för andra kvaralet landade påp drygt 58 norska miljer i stället för förväntade 535 miljoner. Foto: DAVID PEACOCK / NORWEGIANNorwegian går sämre än väntat. Det ekonomiska resultatet för andra kvaralet landade påp drygt 58 norska miljer i stället för förväntade 535 miljoner. Foto: DAVID PEACOCK / NORWEGIAN
Norwegian går sämre än väntat. Det ekonomiska resultatet för andra kvaralet landade påp drygt 58 norska miljer i stället för förväntade 535 miljoner. Foto: DAVID PEACOCK / NORWEGIAN
– Det råder överkapacitet i flygbraschen. Ett eller två bolag skuklle behöva gå omkull, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet. Foto: PRESSBILD NORDNET / NORDNET– Det råder överkapacitet i flygbraschen. Ett eller två bolag skuklle behöva gå omkull, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet. Foto: PRESSBILD NORDNET / NORDNET
– Det råder överkapacitet i flygbraschen. Ett eller två bolag skuklle behöva gå omkull, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet. Foto: PRESSBILD NORDNET / NORDNET

Smällen för Norwegian – sämre resultat än väntat

Publicerad

Flygbolaget Norwegian går sämre än väntat ekonomiskt.

Det norska flygbolaget redovisar ett resultat på drygt 58 miljoner norska kronor för andra kvartalet.

Enligt nyhetsbyrån SME Direkt var det långt under förväntningarna analytikerna hade räknat med drygt en halv miljard.

– Konkurrensen är stentuff. Det råder överkapacitet inom flygbranschen, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Fler passagerare flyger med Norwegian än med konkurrenten SAS. Men det är inte allt för att lönsamheten ska ligga på topp.

Norwegians ekonomiska resultat för andra kvartalet i år ser ut som som en ekonomiskt kraschlandning eftersom bolaget hamnade så långt från analytikernas förväntningar.

Bolagets ledning skyller delvis på att bränslepriserna har gått upp.

– Jag är väldigt nöjd med den höga kabinfaktorn det här kvartalet. Sedan starten för Norwegian år 2002 har nu över 200 miljoner passagerare visat förtroende och rest med oss, säger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos i en kommentar till siffrorna.

Höga oljepriser och inhyrning av flygplan

Sedan kommer dysterheterna:

– Vi har haft betydande extra kostnader för inhyrning av flygplan, höga oljepriser och flygskatten, passageraravgiften, som regeringen i Norge införde förra året. Detta har haft en negativ effekt på resultatet. 

 

LÄS OCKSÅ: Norwegian tappar trots fler passagerare 

 

Men Norwegian-chefen tycks se ett ljus i den ekonomiska tunneln:

– Vi ser dock positivt på utvecklingen framöver, både vad gäller biljettförsäljning och förköp de närmaste månaderna samt lansering av nya linjer. 

Det ekonomiska resultatet för andra kvartalet (Q2) stannade på 58,5 norska miljoner. Analytikerna hade räknat med 535 miljoner. Motsvarande period förra året blev det drygt 1,3 miljarder.

Nettoomsättningen uppgick till 7, 775 miljoner norska kronor, mot förväntade 7, 828 miljoner.

Experterna varnar – ett eller flera bolag skulle behöva gå omkull

Flera experter har varnat för att Norwegian kanske lider av växtvärk, att expansionen inte går i takt med tillväxten. Bolaget har gång på gång hamrat in hur många passagerare som flyger med bolaget.

 

LÄS OCKSÅ: Svenska staten säljer sin andel i SAS? 

 

Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet:

– Det råder överkapacitet inom flygbranschen. Konkurrensen är stenhård. Det skulle behöva gå omkull ett eller två bolag. Det är den bistra sanningen.

– Det finns ingen riktig konsolidering. Det händer inget och det kommer att fortsätta att vara tufft till något händer på marknaden tills flygbolagen börjar köpa upp varandra. Men det är fortfarande politiskt känsligt i många länder som vill ha eget bolag. Det är också ofta statlig involvering i bolagen.

Flygexperter Jan Ohlsson ser flera varningstecken när det gäller bland annat för Norwegian.

– Utan tvekan går det lite sämre för Norwegian nu. Frågan hur farligt det är. Det får inte fortsätta mer neråt. Man får inte tappa mer, det är tuffare tider i år än ifjol. Nu måste man visa att man tjänar pengar. Företaget lever också med faran att Donald Trump ska dra åt deras USA-trafik på något sätt. De amerikanska bolagen är väldigt mycket emot Norwegian, sa flygexperten Jan Ohlsson till Dina Pengar när Yielden - intäkten per passagerarkilometer - sjönk med 9 procent i juni jämfört med motsvarande period föra året.

Norwegian måste sprida sina risker genom att också börja flyga mer i östlig riktning till asiatiska mål, ansåg Ohlsson.

– I kombination med att att folk skulle börja åka mindre på USA är man farligt högt exponerad mot USA i långdistanstrafik. Norwegian behöver komma igång med att flyga österut också för att sprida risken. För Norwegian får det inte bli mer motvind. Då kan det svänga snabbt åt andra hållet, sa Jan Ohlsson.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen