Ingela Gabrielsson är sparekonom på Nordea. Foto: NordeaIngela Gabrielsson är sparekonom på Nordea. Foto: Nordea
Ingela Gabrielsson är sparekonom på Nordea. Foto: Nordea
Efter ett kostsamt firande kan det svida lite extra i plånboken. Foto: Fredrik Sandberg/TtEfter ett kostsamt firande kan det svida lite extra i plånboken. Foto: Fredrik Sandberg/Tt
Efter ett kostsamt firande kan det svida lite extra i plånboken. Foto: Fredrik Sandberg/Tt

Så klarar du fattigaste veckan under hela året

Publicerad

Efter ett kostsamt jul- och nyårsfirande svider det ofta lite extra i plånboken innan årets första lön har landat på kontot.

När veckan innan lön drar i gång ser vissa personer ingen annan utväg än att ta ett snabblån för att hålla ekonomin i balans.

Något som ekonomerna starkt avråder från.

– Man ska inte skämmas för att komma till banken, alla kan vi få ont om pengar, säger Ingela Gabrielsson, sparekonom på Nordea.

Julen och det nya året är en tid fylld av högtider och firanden, såväl sparsamma som kostsamma sådana.

Men när verkligheten kommer åter och januari månads räkningar börjar trilla ner i brevinkastet blir kostnaderna och ekonomin ett orosmoln för många personer.

Ingela Gabrielsson på Nordea berättar att många människor reagerar på ett oklokt sätt när pengarna börjar sina.

– För många är inte det första steget man tar att gå till banken. I stället är januari en bättre månad för företag som ger snabba lån till skyhöga räntor. Dit vänder sig dessvärre många personer när man får ont om pengar, säger hon.

"Finns sällan några snabba lösningar"

I stället för att tänka kortsiktigt menar Ingela Gabrielsson att man måste komma ihåg att räkningarna ska betalas även nästa månad, då räntorna börjar ticka.

Och enligt henne är det aldrig för sent att vända sig till banken.

– Alla kan vi få ont om pengar i bland, det är inget att skämmas för. När det kommer till ekonomi finns det sällan några snabba lösningar. Med ett vanligt banklån kan man få till betydligt bättre villkor, och det skadar inte heller att starta ett månadssparande, säger hon.

För den som inte har tagit steget och ansökt om ett snabblån kan kapade utgifter vara ett bra första steg.

"Små utgifter blir tillsammans stora"

Och i dag finns flera tekniska lösningar att tillgå.

– Allt som gör att man får bättre koll på sina utgifter är positivt. I dag finns det många budgetappar som tillhandahåller bra tjänster, och vi jobbar på att ta fram en sådan tjänst i vår egen app. Men först och främst handlar det förstås om att minska sina utgifter. Undvik att köpa lunch på stan, fika hemma i stället för på kafé. Små utgifter blir tillsammans väldigt stora, säger Ingela Gabrielsson.

På Nordea arbetar man i dagsläget inte med att aktivt söka upp kunder som har det ekonomiskt tungt under januari.

Däremot erbjuder banken en rådgivning som man, i det långa loppet, hoppas ska hjälpa kunden.

– Vi ger alla som vill en noggrann ekonomisk genomgång, då får man goda råd hur man förbättrar sin ekonomi på lång sikt. Det är något som båda parter tjänar på, säger Ingela Gabrielsson.

Jesper Lindqvist
Jesper Lindqvist

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen