Efter Trump: Färre vill resa till USA – förutom ryssar

Publicerad

Resorna till USA rasar efter att Donald Trump tillträtt som president.

I rena pengar har det inneburit drygt 1,3 miljarder i minskade intäkter för turistnäringen, enligt beräkningar från Global business travel association (GBTA).

Och intresset för USA-resor minskar över hela världen.

Utom i Ryssland.

Januari och februari är inga supermånader för turismen i USA. En nedgång är normal, i fjol visade statistiken ett minus på 1,8 procent jämfört med månaderna före.

Enligt reseföretaget Hopper har resorna till USA minskat med med betydligt mer än så i år: 17 procent minus efter att Donald Trump flyttat in i Vita huset.

Naturligtvis beror minskningen till stor del på det omdiskuterade och kritiserade inreseförbudet – fast inte helt.

 

LÄS MER: Olle Wästberg – Så negativt påverkas Sverige av Trump

 

Det var 27 januari som Donald Trump lade fram förbudet som innebar att medborgare från sju muslimdominerade länder i Nordafrika och Mellanöstern stoppades från att släppas in i USA.

Kort efter hävdes förbudet av federala domare som ansåg att det stred mot amerikansk lag, vilket fick presidenten att twittra med versaler: ”VI SES I RÄTTEN, VÅRT LANDS SÄKERHET STÅR PÅ SPEL”.

 

Minskat intresse i 94 länder

Inreseförbudet, som fortfarande processas, ger dock inte hela förklaringen till de dramatiska minussiffrorna.

Enligt Hopper.com – som sammanställt söktrafik för resor till USA – har intresset för minskat över hela världen.

Av 122 länder man tittat på har söktrafiken för USA-resor minskat i 94 länder, däribland Sverige.

 

LÄS MER: Mexikos tuffa svar på Trumps hot om muren

 

Statistik från Flygresor.se, som Expressen skrivit om tidigare, visar att svenskars intresse för USA som resmål halverats efter Donald Trump.

– Vi drar slutsatsen att det Trump gör just nu är inte uppskattat och att USA sjunker som resmål, kommenterade Kristoffer Rengfors, marknadschef på Flygresor.se, siffrorna då.

Kostat USA 1,3 miljarder kronor

Minskningen av resenärer är kostsam för USA. Beräkningar från GBTA.com visar att nedgången kostar turistnäringen 148 miljoner dollar (runt 1,3 miljarder kronor).

Störst minskning har det varit för resor till Las Vegas och San Francisco, medan östkusten klarat sig något bättre.

 

LÄS MER: Starbucks nya drag mot Trumps politik

 

Ett land sticker ut åt ett helt annat håll.

Just det, Ryssland.

Här har söktrafiken på USA-flyg närmast fördubblats – plus 88 procent.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen