"Jag har inte ens ett Ica-konto, bara ett bonuskort, så jag fattade rätt snart att det var fejk", säger Pauline Ivarsson, 27, som fick ett fejk-sms i Icas namn. Foto: Privat"Jag har inte ens ett Ica-konto, bara ett bonuskort, så jag fattade rätt snart att det var fejk", säger Pauline Ivarsson, 27, som fick ett fejk-sms i Icas namn. Foto: Privat
"Jag har inte ens ett Ica-konto, bara ett bonuskort, så jag fattade rätt snart att det var fejk", säger Pauline Ivarsson, 27, som fick ett fejk-sms i Icas namn. Foto: Privat
"Vårt råd är alltid att den som blivit drabbad ska anmäla det som hänt", säger Therese Lystedt, pressinformatör hos Ica. Foto: Henrik Isaksson/Ibl-Aop / /ALL OVER PRESS"Vårt råd är alltid att den som blivit drabbad ska anmäla det som hänt", säger Therese Lystedt, pressinformatör hos Ica. Foto: Henrik Isaksson/Ibl-Aop / /ALL OVER PRESS
"Vårt råd är alltid att den som blivit drabbad ska anmäla det som hänt", säger Therese Lystedt, pressinformatör hos Ica. Foto: Henrik Isaksson/Ibl-Aop / /ALL OVER PRESS

Efter Paulines larm: Ica varnar kunderna

Publicerad

Pauline Ivarsson, 27, fick ett sms som påstods komma från Ica – och förstod på en gång att det var fejk.

– Nio av tio fattar nog, men det är trist för den som inte är med i matchen och klickar på länken, säger hon.

Efter hennes larm går Ica ut med en varning för bluffen både på den egna hemsidan och på Facebook.

Pauline Ivarsson i Kumla fick ett sms som redovisade ett aktuellt saldo på hennes konto, uppmanade henne att bekräfta detta och klicka på en länk för att få en förhandsvisning.

– Jag har inte ens ett Ica-konto, bara ett bonuskort, så jag fattade rätt snart att det var fejk. Om jag är osäker brukar jag googla runt och kolla på företagens egna hemsidor, för att se om det finns samma erbjudanden där från till exempel Ikea, säger hon.

Även om det för många känns självklart att det är bedragare i farten när man får ett erbjudande via sms eller mejl är det ändå vissa som drabbas. Under en tioårsperiod har de anmälda bedrägeribrotten mer än tredubblats, och datorbrotten utgör en stor del, enligt statistik från Brå, Brottsförebyggande rådet.

Ökning av bluffmejl

Det beror förstås på att vi numera i så hög grad använder oss av datorer, mobiler och internet, och att bedragarna utnyttjar den tekniska utvecklingen.

Pauline Ivarsson, som driver eget företag med hästar och dessutom arbetar som lastbilschaufför, säger att hon får sms var och varannan vecka, från "Telia" och "Bredbandsbolaget" och andra. Hon tycker sig också se en stark ökning av bluffmejl.

– Mitt mejlsystem är bra och sorterar bort det mesta, men om jag kollar i skräpavdelningen ligger det massor där, säger hon.

Ica varnar kunderna

Ica bekräftar att många kunder har hört av sig efter att nyligen har fått ett sms där de uppmanas att bekräfta genom att klicka på en länk.

– Tyvärr är detta ett branschproblem som drabbar många kända varumärken. Vårt råd är alltid att den som blivit drabbad ska anmäla det som hänt, säger Therese Lystedt, pressinformatör hos Ica.

Efter Pauline Ivarssons larm via Icas Facebooksida har företaget på sin hemsida lagt ut en uppmaning till kunderna att inte klicka sig vidare via länkar i sms, och avråder dem från att lämna ifrån sig uppgifter om kort eller konton via sms, mejl eller Facebook. "Vi på Ica står inte bakom denna typ av erbjudande, undersökning eller samtal", skriver Ica till sina kunder.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen