Foto: MIKAEL SJÖBERGFoto: MIKAEL SJÖBERG
 Foto: MIKAEL SJÖBERG
Nu blir det dyrare att köpa frimärken. Foto: ANDERS WIKLUND / TT / EPA / TTNu blir det dyrare att köpa frimärken. Foto: ANDERS WIKLUND / TT / EPA / TT
Nu blir det dyrare att köpa frimärken. Foto: ANDERS WIKLUND / TT / EPA / TT

Efter miljardförlust – Postnord höjer portot

Publicerad

Dansk-svenska Postnord gick back med över en miljard kronor förra året.

Nu blir det dyrare att skicka brev med ”snigelpost”.

Från den 1 april höjer Postnord portot på flera olika typer av brev.

I vår kommer Postnord att höja priset på flera olika tjänster. De kommer bland annat att höja priset på porto för både inrikes- och utrikesbrev, skriver de på sin hemsida.

Samtliga porton på inrikesbrev kommer att höjas. I dag kostar det 6,50 att köpa ett frimärke till ett vanligt brev eller ett vykort, efter den 1 april kommer portot att ligga på 7 kronor. 

Men för den som vill skicka tyngre brev blir prishöjningen ännu högre. För den som vill skicka ett brev på två kilogram kommer priset att höjas med fem kronor.

Att skicka ett vanligt brev till utlandet kostar i dag 19,50 kronor. Men efter prishöjningen kommer det att kosta 21 kronor att skicka ett vykort eller liknande till ett annat land.

Svårt år för Postnord

Förra året gick Postnord – som ägs gemensamt av svenska och danska staten – back med över en miljard svenska kronor. Den svenska delen av bolaget gick med vinst på 750 miljoner, men den danska delen gick back med närmare två miljarder kronor.

 

LÄS MER: Katastrofala siffror för Postnord 

 

Samtidigt sjönk också omsättningen med en procent. 

– Den snabba digitaliseringen har medfört en dramatiskt negativ volym- och resultatutveckling för den danska verksamheten. Beslut har fattats att införa en ny och för framtiden finansiellt hållbar produktionsmodel, förklarade Postnords vd, Håkan Ericsson, i en kommentar till bokslutet.

Postnord fick också motta kraftig kritik under förra året. Bland annat var det flera brevbärare som varnade om ohållbara förhållanden.

Flera konsumenter anmälde också bolaget för försenade och trasiga leveranser.

Så höjs priserna på inrikesbrev

Vikt | Tidigare pris | Nytt pris

50 g – 6,50 – 7

100 g – 13 – 14

250 g – 26 – 28

500 g – 39 – 42

1 000 g – 52 – 56

2 000 g – 65 – 70

Så höjs priserna på utrikesbrev

Vikt | Tidigare pris | Nytt pris

50 g – 19,50 – 21

100 g – 26 – 28

250 g – 52 – 56

500 g – 80 – 80 (oförändrat)

1 000 g – 130 – 130 (oförändrat)

2 000 g – 180 – 180 (oförändrat)

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen