Disney föll i efterhandeln efter kvartalsrapporten på tisdagen – där man bland annat meddelade att man bryter med Netflix. Foto: AP / TT / NTB Scanpix
Disney föll i efterhandeln efter kvartalsrapporten på tisdagen – där man bland annat meddelade att man bryter med Netflix. Foto: AP / TT / NTB Scanpix

Disney bryter med Netflix – aktierna faller i efterhandel

Publicerad

Disney tar bort alla sina filmer från strömningstjänsten Netflix.

Det beskedet kom på tisdagskvällen, svensk tid.

Båda bolagens aktier föll i efterhandeln.

På tisdagen presenterade Walt Disney sin kvartalsrapport. Och efteråt backade bolaget i efterhandeln – trots att man rapporterat ett justerat resultat på 1,58 dollar per aktie. Det var högre än väntade 1,50 dollar.

Filmjättens intäkter var dock lägre än förväntat: de stannade på 14,2 miljarder dollar medan konsensus låg på 14,4 miljarder.

Disney bryter med Netflix

Disney meddelade även att bolaget kommer avsluta sitt samarbete med Netflix, och ta bort samtliga filmer från strömningsjätten.

I stället har Disney för avsikt att skapa sin egen strömningssajt under år 2019, skriver Bloomberg News enligt nyhetsbyrån Direkt.

Efter beskedet föll båda bolagens aktier. Disney var ned tre procent i efterhandeln klockan 22.20 på tisdagskvällen, medan Netflix tappade 2,6 procent.

 

NYHETSBYRÅN DIREKT/EXPRESSEN

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen