Ivanka Trump. Foto: PAUL HENNESSY
Ivanka Trump. Foto: PAUL HENNESSY

De verkliga orsakerna bakom Ivanka-stoppet

Publicerad

Allt fler varuhus väljer att ta bort Ivanka Trumps produkter ur sitt sortiment.

Butikerna uppger att försäljningen tappat rejält den senaste tiden – men det håller inte presidentdotterns bolag med om.

Men samtidigt har varken butikerna eller Trump-bolaget gått med på att redovisa sina resultat, skriver CNN. 

Under den senaste tiden har flera stora amerikanska modehus och varuhus meddelat att de slutat sälja Ivanka Trumps kollektioner. Först ut var Nordstrom, som valde att ta bort presidentdotterns kläder, skor och smycken. Även Macy's och varuhusjätten Sears har gjort samma val.

Kedjorna har själva uppgett att anledningen är att hennes kollektioner har tappat i försäljning. Men än så länge är det ingen av kedjorna som valt att dela med sig av sina exakta försäljningssiffror, skriver CNN Money. Finanstidningen Wall Street Journal har tagit del av Nordstroms interna rapporter, där det går att utläsa att försäljningen av hennes skor och kläder backade med 70 procent under andra, tredje och fjärde veckan i oktober. 

 

LÄS MER: Ny varuhusjätte tar bort Ivankas kollektion

 

Enligt handelssajten Slice Intelligence index så ökade försäljningen av Ivanka Trumps produkter under slutet av 2015. Men under januari 2017 så visade deras index att försäljningen tappat med 26 procent i jämförelse med samma period året innan.

Kritisk till att Ivanka Trump lämnade företaget

Det går stick i stäv med vad Ivanka Trumps företag uppger. De menar att deras försäljningsinkomster ökat, skriver CNN. Men inte heller de har delat med sig av sina resultat.

– Ivanka Trumps varumärke fortsätter att expandera, sade marknadschefen Rosemary Young till Fox News tidigare.

 

LÄS MER: Trumps rådgivare gör reklam för Ivanka 

 

De analytiker som CNN pratat med tror att det är butikernas uppgifter som ger den mest rättvisande bilden av läget. En av dem ser Ivanka Trumps beslut att ta ett steg ifrån företaget som ett tecken på att affärerna inte går lika bra som förväntat.

– Om Ivanka Trump-märket skulle bli nästa Ralph Lauren eller Tory Burch, så skulle man kunna tänka sig att Ivanka skulle ha sett till att fortsätta vara en del av företaget, säger analytikern till CNN.

Yngre konsumenter mer känsliga för vad som händer

Ivanka Trump har byggt upp sitt märke under drygt tio år. Hennes kollektioner riktar sig till en yngre målgrupp. Något som marknadsanalytikern Jamie Turner tror kan vara en anledning till att försäljningen ser ut att ha tappat – då han menar att de kanske oroar sig mer om vad som är ”politiskt korrekt”.

– De agerar på vad som händer i Trump-administrationen med sina plånböcker, säger han till CNN.

 

LÄS MER: Marknadschefen: ”Ivanka Trumps märke fortsätter expandera” 

 

I USA har det startats en gräsrotsrörelse – ”Grab your wallet” – som arbetar för att bojkotta de varuhus och butiker som säljer varor som designats av antingen Ivanka eller Donald Trump, skriver ABC News. 

Ingen av de varuhuskedjorna som slutat med hennes kollektioner har nämnt rörelsen i sina uttalanden. Men Nordstrom är en av de butikskedjor som ”Grab your wallet” valt att bojkotta, skriver Wall Street Journal.

Handlar om vinst eller förlust

Richard Jaffe på researchfirman Stifel påpekar att flera av Donald Trumps väljare handlar på de varuhus som nu valt att sluta med hans dotters kollektioner. 

Han menar även att stora företag Norstrom baserar sina beslut på ekonomisk vinst eller förlust. Inte politik.

– Det handlar inte om en kvinna som heter Ivanka och hennes pappa – det handlar om alla hundratusentals kunder som kommer till butikerna och känner att varorna inte tilltalar dem, säger han till CNN.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen