De nya varningarna om mobilt bank-ID

Publicerad

Allt fler svenskar använder sig av mobilt bank-ID dagligen.

Samtidigt blir appen allt mer lockande för bedragare.

– De som är angripare eller bedragare, de följer ju pengarna. Går det att komma över pengar så kommer de att försöka, säger IT-säkerhetsexperten Anne-Marie Eklund Löwinder.

Att legitimera sig med hjälp av ett mobilt bank-ID eller någon annan form av bank-ID blir allt vanligare. Finansiell ID-teknik, som driver appen, räknar med att antalet användare och antalet användningstillfällen kommer att fortsätta öka under 2017.

De uppskattar att antalet transaktioner under det kommande året kommer att landa på 2,5 miljarder.

– Skulle man slå ut det jämt på ett år så är det nära 80 gånger i sekunden. Så det är populärt, säger vd Johan Eriksson.

Intresset bland bedragare ökar

Men i takt med att användandet ökar så ställs det också högre krav på appens säkerhet. Under de senaste månaderna har polisen vid två tillfällen varnat för sms-bedrägerier där bedragare försökt använda sig av just bank-ID. Något som också skapat oro bland användarna.

– Ju mer bank-ID används och uppmärksammas, ju mer intressant blir det för bedragare på internet, säger Johan Eriksson och fortsätter:

– Det är en anledning till olika typer av säkerhetshot som vi motverkar genom att investera mer i säkerhetshöjande åtgärder.

 

LÄS MER: 10 frågor och svar om mobilt bank-ID

 

Johan Eriksson vill inte gå närmare in på vilken typ av konkreta åtgärder de gör. Men han berättar att de arbetar med säkerheten kontinuerligt och att de lägger en stor del av sina resurser på just säkerhetsarbete.

– Det finns bedragare på internet och säkerhetshoten förändras. Därför jobbar vi kontinuerligt med säkerhetshöjande delar av bank-ID, säger han.

Hur snabba är ni på att fånga upp vilka hot som finns?

– Vi tycker att det funkar bra. Vi har många vägar in, som vi både får och hämtar in information kring säkerhetshot på nätet ifrån. Vi jobbar löpande med det.

Användarna måste tänka till

Enligt Finansiell ID-teknik finns det i dag 7,5 miljoner personer som använder sig av bank-ID. Men IT-säkerhetsexperten Anne-Marie Eklund Löwinder – säkerhetschef på Internetstiftelsen i Sverige – tror att det finns flera av dem som inte insett vad det är för något de använder.

– När man ger folk ett verktyg som är så pass enkelt att använda, så borde man kanske också upplysa väldigt tydligt om riskerna och vilka förväntningarna är på den som använder. Så att användaren förstår att det här är en värdehandling, säger Anne-Marie Eklund Löwinder.

 

LÄS MER: Större krav på att ha ”rätt” telefon för mobilt bank-ID

 

Hon kan inte uttala sig specifikt om hur säkerhetsarbetet med bank-ID sker, men hon tror att det är viktigt att man ser över var och hur man använder appen. Men app-utvecklarnas säkerhetsarbete är också det viktigt för att motverka att någon kommer åt koderna.

– Om någon skulle komma åt alla de koder som folk använder för att aktivera sitt mobila bank-ID så skulle det förstås vara ett stort problem, säger Anne-Marie Eklund Löwinder.

Inget register över koderna

Hon kan inte uttala sig om hur stor den risken är. Men vd Johan Eriksson påpekar att det inte finns något register över vilka koder som användarna har.

Hur stor är risken för att appen kan hackas – och att angriparen på så sätt kan registrera koden när användaren knappar in den?

– Det är ett av alla säkerhetshot som vi löpande motverkar, säger Johan Eriksson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen