CSN har skickat ut tusentals felaktiga årsbesked om studieskulder. Foto: Mats OlssonCSN har skickat ut tusentals felaktiga årsbesked om studieskulder. Foto: Mats Olsson
CSN har skickat ut tusentals felaktiga årsbesked om studieskulder. Foto: Mats Olsson
Flera har även fått okända personers uppgifter. Foto: Gunnar Lundmark / TtFlera har även fått okända personers uppgifter. Foto: Gunnar Lundmark / Tt
Flera har även fått okända personers uppgifter. Foto: Gunnar Lundmark / Tt

CSN-missen: Flera tusen fick fel besked

Publicerad

CSN har skickat ut tusentals felaktiga årsbesked om studieskulder. Flera har även fått okända personers uppgifter – minst två av dem är personer med skyddad identitet.

CSN skyller på ett systemfel.

– Vi upptäckte felet när 2 700 meddelanden hade gått i väg och då drog vi i bromsen direkt, säger Klas Elfving, pressekreterare på CSN.

Orsaken är att CSN efter årsskiftet har anslutit sig till tjänsten "Mina meddelanden", en elektronisk brevlåda . Det innebär att personer som är anslutna kan få sina årsbesked och beslut om studiemedel via mejl. Men när CSN för första gången skulle använda tjänsten natten till onsdagen gick något alltså snett.

– Vi skickade felaktiga beslut i olika personers brevlådor, säger Klas Elfving.

Det bekräftas av att flera har hört av sig till Aftonbladet och berättat att de fått andra personers uppgifter.

"Mitt årsbesked skulle ha skickats till min elektroniska brevlåda hos Min myndighetspost men jag fick i stället någon annans ansökan om lån. Det är skrämmande, då allt som man behöver för att genomföra en id-kapning finns där", skriver en läsare till Aftonbladet.

Enligt Klas Elfving har CSN ingen uppfattning i nuläget vilken typ av uppgifter som har skickats ut till vem. Det kan även omfatta personer som lever med skyddad identitet.

Skyddade uppgifter

– Vi har skickat ut ett meddelande nu till alla berörda att de har fått felaktiga uppgifter och att de kommer att få rätt uppgifter senare, säger han.

Hur ser ni på att personuppgifter har hamnat i orätta händer?

– Först måste vi säkerställa vad det är för typ av beslut som har gått ut. Mer vill jag inte säga förrän vi har kontroll på läget.

Vet ni om det även innefattar personer med skyddad identitet?

– Vi undersöker det, och det pågår kontroll för fullt. Mer vet jag vet inte än.

Finns det risk för att de här felaktiga uppgifterna kan missbrukas?

– Det är för tidigt att säga. De mesta vi handlägger är offentliga uppgifter som man kan få ut, men vi har ett antal kunder som har skyddade uppgifter, säger Klas Elfving.

2000 identifierade

Under eftermiddagen hade myndigheten identifierat 2 000 av de felaktiga utskicken och kunde då konstatera att två av dem som hamnat hos fel personer hade skyddad identitet.

– Vi har kontrollerat dem och de är inte skrivna på de adresserna längre. Men vi har inte varit i kontakt med personerna. Vi får ta ställning till hur vi ska hantera det, säger Klas Elfving.

Han tillägger att det kan dyka upp något mer fall av de 700 som är kvar att kontrollera.

– Vi vet vilka personerna är men det gäller att hitta rätt bakvägen i vår databas för att se vilken typ av uppgifter vi har skickat ut och om någon av dem har skyddade uppgifter.

– Det är tio år gamla uppgifter eller äldre som har poppat ut slumpvis av den här typen av uppgifter. Så sannolikheten att man har flyttat är därmed högre, säger Klas Elfving.

När genomgången av de sista 700 utskicken är färdig är oklart.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen