"Ekoeffekten" är en del av Coops satsning och marknadsföring av ekologiska produkter. Kampanjen får nu kritik för att vara oetisk och vilseledande.
"Ekoeffekten" är en del av Coops satsning och marknadsföring av ekologiska produkter. Kampanjen får nu kritik för att vara oetisk och vilseledande.

Coop stäms för sin ekologiska kampanj

Publicerad

Matjätten Coop anklagas för att vara vilseledande i sin marknadsföring.

Nu stäms de för sin kampanj "Ekoeffekten".

– Vi skulle inte göra det här om vi inte trodde att vi vann, säger Anders Normann från branschföreningen Svenskt Växtskydd.

Det är Svenskt Växtskydd, de svenska växtskyddsföretagens branschförening, som lämnade in en stämning mot Coop under fredagen.

"Ekoeffekten" är en del av Coops satsning och marknadsföring av ekologiska produkter. Svenskt Växtskydd anser att kampanjen är oetisk och vilseledande. Konceptet innehåller bland annat en rad reklamfilmer med fokus på fördelarna med ekologisk kost och odling.

"Motsatta sidan" stämmer

Anders Normann är verksamhetsledare inom svenskt växtskydd vars medlemmar tillverkar kemiska växtskyddsmedel.

Han menar att de kemiska växtskyddsmedlen är hårt reglerade och säkra men att de kemiska medlen svartmålas i Coops reklam.

– Vi menar att reklamen för Coops ekoprodukter med skrämseltaktik svartmålar all annan typ av jordbruk eller livsmedelsproduktion, säger Anders Normann.

 

LÄS MER: Coop-butik förbjuds hantera kött efter fusk

 

Han medger att det är klart att deras medlemmar blir betjänta av stämningen, men att det egentligen handlar om hela det svenska jordbruket.

– Det är mycket större det här är bara våra företag, säger Anders Normann.

Coop ska se över

Kristofer Myrevik som är kommunikationschef på Coop är medveten om stämningsansökan som inkom under fredagen.

– Jag kan inte ge en kommentar till det. Vi måsta få ta del av stämningsansökan först, säger.

I stämningsansökans står det att saken rör "vilseledande och otillbörlig marknadsföring".

– Det är självklart att vi inte delar den uppfattningen, någon mer kommentar än så kan jag inte ge. Sedan får den juridiska processen ha sin gång, säger Kristofer Myrevik.

Tror sig få framgång

Anders Normann poängterar att man inte är emot ekologisk odling – däremot menar man att det inte är något problem med annan produktion.

Han menar att det viktigaste är att få Coop att dra tillbaka marknadsföringen och se till att liknande marknadsföring inte kommer ut i framtiden. Han tror att man kommer att nå framgång i Marknadsdomstolen.

– Vi skulle inte göra det här om vi inte trodde att vi vann. Jag tror att vi har ganska goda förutsättningar att vinna i domstolen, säger Anders Normann.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen