Com Hems tittare gick miste om Sveriges VM-kvalmatch mot Vitryssland. Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅNCom Hems tittare gick miste om Sveriges VM-kvalmatch mot Vitryssland. Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN
Com Hems tittare gick miste om Sveriges VM-kvalmatch mot Vitryssland. Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN
Breaking News med Filip och Fredrik, ett av programmen som Com Hem tittarna gått miste om under tv-bråket. Foto: JOHAN HALSIUS / JOHAN HALSIUS 2011Breaking News med Filip och Fredrik, ett av programmen som Com Hem tittarna gått miste om under tv-bråket. Foto: JOHAN HALSIUS / JOHAN HALSIUS 2011
Breaking News med Filip och Fredrik, ett av programmen som Com Hem tittarna gått miste om under tv-bråket. Foto: JOHAN HALSIUS / JOHAN HALSIUS 2011

Com Hem och Boxer i nytt avtal med Discovery

Publicerad

Tv-bråket är över.

Com Hem och Boxer har tecknat nytt avtal med Discovery, skriver Com Hem i ett pressmeddelande. 

– Vi ber våra kunder om ursäkt för att de har drabbats av vår och Discoverys oförmåga att komma överens, säger Com Hems vd Anders Nilsson i pressmeddelandet.

Sedan den 1 september har Com Hem och Boxer inte haft rätten att visa Discovery Networks kanaler.

Detta beror på att avtalet mellan parterna gått ut, och ledde till att runt 4,5 miljoner svenska kunder inte kunde se någon av Discoverys kanaler.

Men nu har man alltså tecknat ett nytt avtal. 

Com Hem ber kunderna om ursäkt

I ett pressmeddelande ber Anders Nilsson, vd på Com Hem, sina kunder om ursäkt. Han tackar också för kundernas tålamod under tiden de inte haft avtal med Discovery.

 

LÄS MER: Konflikten mellan Comhem och Discovery Networks

 

– Det var första gången under Com Hems mer än 30 åriga historia som vi drabbats av en sådan här konflikt. Naturligtvis kommer vi att göra vad vi kan för att undvika att hamna i en liknande situation igen och vi beklagar att det tog så lång tid att nå en lösning som var bra för våra kunder, säger Anders Nilsson i pressmeddelandet.

Stort tittartapp för Discovery 

Kanalerna som nu kommer tillbaka är Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Discoverykanalerna, Animal Planet, Eurosport 1 & 2, samt TLC. 

– Det börjar gälla från och med nu, säger Fredrik Hallstan, presschef för Com Hem/Boxer. 

Enligt honom börjar avtalet gälla för Boxer-kunder under morgondagen och för Com Hem nu under kvällen. 

Under gårdagen gjorde Dagens Media en undersökning som visade att Discovery som mest tappat totalt 145 000 tittare jämfört med vecka 36 i föregående år. För Kanal 5 innebar det ett tittartapp på 50 procent i huvudmålgruppen 15-44 år, enligt Dan Panas, presschef på Discovery.

Beskedet väcker reaktioner

– Vi är glada över att ha nått fram till ett avtal med ComHem/Boxer under de senaste timmarna. Det här avtalet är bra för oss, för svensk innehållsindustri och för ComHem/Boxer – men framför allt är det bra för tittarna, säger Henriette Zeuchner, vd för Discovery Networks Sweden i ett pressmeddelande.

Beskedet har väckt reaktioner på sociala medier. Bland annat skriver programledaren och kanal 5-profilen Fredrik Wikingsson på Instagram:

https://www.instagram.com/p/BY_WBXhFtGh/?hl=en&taken-by=fwikingsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen