Clas Ohlson planerar att öppna 10-15 nya butiker. Foto: Malin LööfClas Ohlson planerar att öppna 10-15 nya butiker. Foto: Malin Lööf
Clas Ohlson planerar att öppna 10-15 nya butiker. Foto: Malin Lööf
"En bra julhandel med ett resultat på ny rekordnivå", säger Peter Jelkeby, tillförordnad vd. Foto: Malin Lööf"En bra julhandel med ett resultat på ny rekordnivå", säger Peter Jelkeby, tillförordnad vd. Foto: Malin Lööf
"En bra julhandel med ett resultat på ny rekordnivå", säger Peter Jelkeby, tillförordnad vd. Foto: Malin Lööf

Clas Ohlson planerar starta 15 nya butiker

Publicerad

Ett stark resultat och en ökad satsning på nya butiker på befintliga marknader.

Det framgår av Clas Ohlsons niomånadersrapport.

– En bra julhandel med ett resultat på ny rekordnivå, säger Peter Jelkeby, tillförordnad vd.

Företaget planerar att öppna 10-15 nya butiker i flera länder det kommande året.

Är Ernsteffekten” över för Clas Ohlson?

Det undrade Dina Pengar i en artikel för en månad sedan, där försäljningssiffrorna för januari visade sig minska med två procent på svenska marknaden.

I senaste niomånadersrapporten, som presenteras under onsdagen, visar järnhandelskedjan åter starka siffror.

– Försäljningen ökade med nio procent.

– Rörelseresultatet ökade med två procent.

– Vinsten efter skatt ökade med fyra procent.

– Vinst per aktie ökade med fyra procent.

– Butiksbeståndet utökades med fem butiker (netto), däribland en tredje butik i Hamburg och en andra franchisebutik i Dubai.

Dessutom offentliggjordes det under perioden att Lotta Lyrå kommer att tillträda som ny vd och koncernchef för Clas Ohlson.

Förväntat resultat för Clas Ohlson

Resultatet var förväntat.

Clas Ohlsons rörelseresultat under det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret uppgick till 390 miljoner kronor.

Analytiker hade i snitt räknat med ett rörelseresultat på 391 miljoner kronor, enligt nyhetsbyrån Direkts analytikersammanställning.

Resultatet före skatt blev 390 miljoner kronor. Förväntat var 391 miljoner kronor, enligt Direct.

I jämförbara butiker och rensat för valuta var försäljningen tre procent högre. Väntat var en uppgång på 3,2 procent.

Försäljningen på 2.695 miljoner kronor är känd sedan tidigare.

Satsning utomlands

– Vi redovisar också ett bättre resultat än motsvarande period föregående år trots negativa effekter från valutasäkringar i den norska kronan. Då nästan 40 procent av vår försäljning sker i Norge är en starkare norsk krona i grunden positiv för Clas Ohlson. I dag redovisar vi dessutom vår februariförsäljning som påverkats negativt av en kalendereffekt om 4 procent, och uppgår till 511 miljoner kronor, skriver Peter Jelkeby, tillförordnad vd och koncernchef på Clas Ohlson på företagets hemsida.

Han konstaterar även att företaget öppnat fem butiker på fyra nya marknader och att satsningen på expansion ligger kvar.

– Vår satsning på expansion utanför Norden fortsätter och vi har nu fullföljt första steget i etableringen i Tyskland med e-handel och tre butiker i riktigt bra lägen i Hamburg. Pågående omstruktureringsprogram i Storbritannien fortlöper och strategin att koncentrera butiker i Londons närområde ger resultat. Under nästa räkenskapsår räknar vi med att utöka vårt butiksnätverk med 10 till 15 butiker på befintliga marknader och med att se fortsatt tillväxt i vår e-handel, skriver han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen