Cajsa Lundberg, 56, har 1 000 kronor i mynt hemma. Foto: PrivatCajsa Lundberg, 56, har 1 000 kronor i mynt hemma. Foto: Privat
Cajsa Lundberg, 56, har 1 000 kronor i mynt hemma. Foto: Privat
2,7 miljarder kronor i gamla mynt blir snart ogiltiga. Foto: Sveriges Riksbank2,7 miljarder kronor i gamla mynt blir snart ogiltiga. Foto: Sveriges Riksbank
2,7 miljarder kronor i gamla mynt blir snart ogiltiga. Foto: Sveriges Riksbank
Mynten sparar hon i myntrullar. Foto: PrivatMynten sparar hon i myntrullar. Foto: Privat
Mynten sparar hon i myntrullar. Foto: Privat

Cajsa, 56, rasande på butikernas myntstopp

Publicerad

Cajsa Lundberg, 56, har sparat över tusen kronor i mynt – pengar som snart blir ogiltiga.

Men hennes lokala matbutik vill inte ta emot mynten, och banken tar ut en avgift om hon ska växla in dem.

– I dag har det blivit så att om man har kontanter så är man nästan en brottsling, säger hon.

Den 30 juni i år blir mynt för 2,7 miljarder kronor ogiltiga som betalningsmedel. Ute i stugorna finns det alltså mängder av 1- och 5-kronor samt en del äldre 2-kronor. Pengar som det snart inte går att handla för. En som har en hel hög hemma är Cajsa Lundberg, 56, från Vrigstad. Hon har sparat omkring 1 000 kronor i mynt.

Men den senaste tiden har hon haft svårt att bli av med dem.

Många matbutiker har på inrådan av branschorganisationen Svensk handel infört ett tak på hur många mynt man tar emot: max 25 mynt vid varje köp.

– Jag blir väldigt frustrerad när betalningsmedlen inte fungerar längre. För mig är det allvarligt när jag inte kan använda dem. Jag får fortfarande gamla pengar i affären som växel, då är de uppenbarligen värda något. Men när jag går tillbaka till affären tar de inte emot pengarna, säger Cajsa Lundberg.

Gamla mynt blir snart ogiltiga.

Banken tar ut en avgift

Hon har också försökt växla in mynten på sin bank, men där tar de ut en avgift för hanteringen.

– Jag förstår varför affärerna har problem. De är också desperata. Det här är ju helt ohanterligt för dem. Men jag tycker att bankväsendet har tappat sin roll. Det har inte förstått sitt samhällsansvar i detta, säger hon.

Cajsa Lundberg skrev i slutet på mars ett Facebookinlägg där hon kritiserade mynthanteringen och reaktionerna blev enorma. Över fyratusen personer har delat inlägget och bland de femhundra kommentarer som skrivits är flera upprörda.

På Svensk handel medger betalexperten Bengt Nilervall att det pågående myntutbytet är problematiskt för medlemsföretagen. Många kunder tar sig till matbutiker i hopp om att kunna betala med sina mynt, andra vill växla dem till sedlar. En hantering som både är tidsödande och dyr för butikerna.

– Vi tycker att bankerna har backat ifrån sitt ansvar i det här myntutbytet ganska frekvent under lång tid. Jag tycker att det var väldigt olyckligt att bankerna, när de visste om att det här mynt- och sedelbytet var på gång, ändå valde att stänga kontor med kontanthantering. Konsekvenserna av det är att det hamnar i handeln, säger han.

 

LÄS MER: Bankerna tar ut avgift – för att sätta in mynt

Bankerna kräver att man är kund

Riksbanken – som har initierat det pågående mynt- och sedelutbytet – rekommenderar fortfarande att man i första hand försöker blir av med sina mynt genom att betala med dem. Men de har också listat alla bank- och växlingskontor som tar emot mynt på sajten Myntkartan. Många bankkontor kräver dock att man redan är kund för att man ska kunna utnyttja deras växlingstjänster.

Några tar dessutom ut en avgift för kontanthanteringen.

– Bankerna har lovat oss att de ska hjälpa sina kunder med utbytet. Så vi förväntar oss att de gör det. Konkret innebär det att vi förväntar oss att de inte försämrar sin kontanthantering under tiden som utbytet pågår, och att de hjälper sina kunder att bli av med sina gamla sedlar och mynt. Men vi har ju inget inflytande över bankernas avgifter eller över deras service. Vi kan bara komma med önskemål från Riksbankens sida, säger Leif Jacobsson, projektledare för sedel- och myntutbytet på Riksbanken.

Silverfärgade enkronor blir oglitiga den 31 juni.Foto: Sveriges Riksbank

Kommer tvingas betala för växlingen

I takt med att slutdatumet för myntbytet rycker närmare, har Cajsa Lundberg blivit allt mer frustrerad. Hon lär bli tvungen att betala för att bli av med sina mynt – något som hon tycker känns helt absurt:

– För mig är det här en principsak. Jag kommer väl få gå till banken till slut, lägga mynten i en stor påse och skicka dem till Riksbanken. Men då måste jag betala för det, och det tycker jag inte att jag borde behöva göra, säger hon.

Så säger storbankerna:

SEB

– Det är inte särskilt svårt att växla in mynt om man är kund hos SEB. Alla våra kontor tar emot kontanter. Har du stora belopp i kontanter är det dock bra att höra av sig till bankkontoret först. Vi skickar in mynten för uppräkning, och kunden får sedan summan insatt på sitt konto. Det här är helt kostnadsfritt om man är kund hos SEB. Hittills har vi inte upplevt några större problem med myntutbytet, däremot har jag förstått att det är en ökad efterfrågan på tjänsten ute på våra kontor. Det är en generell uppmaning att inte vänta för länge med att växla in mynten.

Frank Holem, presschef SEB.

 

Nordea

– Det lättaste är att handla upp sina pengar. Kommer man med stora belopp till banken så måste man kunna redogöra för var de kommer ifrån. Då är det lättare att använda dem i butikerna. Annars är det så i dagsläget att vi tar emot mynt på de kontor som har kontanthantering. Det som krävs är att man är kund i Nordea, så att man har ett konto där pengarna ska kunna sättas in. Sen tar vi emot pengarna i myntrör. Det är gratis att sätta in på eget konto. I dag finns det ett tjugotal kontor som har kontanthantering, men vi tittar på vad vi kan göra mer just nu.

Janina Pfalzer, pressekreterare Nordea.

 

Handelsbanken

– Vi säger som Riksbanken, det enklaste sättet att bli av med sina mynt är att handla för pengarna. Det är viktigt att känna till att de enskilda bankkontoren har en väldigt stor frihet, och kontoren kan ha lite olika modeller när det gäller insättning av mynt. Antingen tar man ut en avgift på 7 procent på det belopp kunden vill sätta in, dock lägst 50 kronor. En annan variant är det som kallas för myntpåse. Då får kunden en påse som rymmer upp till 2,5 kilo mynt. Den påsen kostar 50 kronor. Bankkontoren väljer själva om de ska ut avgift och i så fall vilket av alternativen. För barn kostar det inget att tömma spargrisen.

Mats Olsson, presstalesman Handelsbanken.

 

Swedbank

– Det finns två möjligheter att växla in sina mynt hos oss. Dels är det via insättningsautomater som finns lite varstans. Där sätter man själv in pengarna i automaten och får pengarna insatta på kontot. På en hel del kontor har vi också något som heter engångsinsättning där man lämnar in sedlar eller mynt över disk. Summan sätts då in på kundens konto. Det här är helt kostnadsfritt för våra kunder. Engångsinsättningen har normalt sett ett pris, men fram tills sista juni då de här mynten blir ogiltiga har vi tagit bort avgiften. Vi rekommenderar våra kunder att handla för dem eller att växla in dem i god tid så att man inte står med ogiltiga kontanter i sommar.

Claes Warrén, presskontakt på Swedbank.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen