Bildserien från lägenhetsannonsen är upplagd som en historia, kronologiskt berättad. ”Älskling, sena som vanligt – nu ringer porttelefonen”, lyder den här bildtexten. Foto: MÄKLARHUSETBildserien från lägenhetsannonsen är upplagd som en historia, kronologiskt berättad. ”Älskling, sena som vanligt – nu ringer porttelefonen”, lyder den här bildtexten. Foto: MÄKLARHUSET
Bildserien från lägenhetsannonsen är upplagd som en historia, kronologiskt berättad. ”Älskling, sena som vanligt – nu ringer porttelefonen”, lyder den här bildtexten. Foto: MÄKLARHUSET
Nere på gatan anländer gästerna. Foto: MÄKLARHUSETNere på gatan anländer gästerna. Foto: MÄKLARHUSET
Nere på gatan anländer gästerna. Foto: MÄKLARHUSET
Välkomna hem till oss. Foto: MÄKLARHUSETVälkomna hem till oss. Foto: MÄKLARHUSET
Välkomna hem till oss. Foto: MÄKLARHUSET
Trivsamt på terrassen. ”Sabrera på taket.... ni är lika galna som vanligt! Inhyrda kockar dessutom.... livets goda får man alltid här hos er!”, står det i bildtexten i annonsen. Foto: MÄKLARHUSETTrivsamt på terrassen. ”Sabrera på taket.... ni är lika galna som vanligt! Inhyrda kockar dessutom.... livets goda får man alltid här hos er!”, står det i bildtexten i annonsen. Foto: MÄKLARHUSET
Trivsamt på terrassen. ”Sabrera på taket.... ni är lika galna som vanligt! Inhyrda kockar dessutom.... livets goda får man alltid här hos er!”, står det i bildtexten i annonsen.  Foto: MÄKLARHUSET
Mingel inne i lägenheten. ”Carina, skickar du den vassa kniven... jag börjar med hummern. De ville ha snittarna om 5.....” står det under den här bilden. Foto: MÄKLARHUSETMingel inne i lägenheten. ”Carina, skickar du den vassa kniven... jag börjar med hummern. De ville ha snittarna om 5.....” står det under den här bilden. Foto: MÄKLARHUSET
Mingel inne i lägenheten. ”Carina, skickar du den vassa kniven... jag börjar med hummern. De ville ha snittarna om 5.....” står det under den här bilden. Foto: MÄKLARHUSET
Festligt i vardagsrummet. Foto: MÄKLARHUSETFestligt i vardagsrummet. Foto: MÄKLARHUSET
Festligt i vardagsrummet. Foto: MÄKLARHUSET
Historien fortsätter med att gästerna och värdparet ger sig ut för att äta på restaurang. Bildtexten lyder: ”Ut på stan.... hade vi bokat på Bastard?” Foto: MÄKLARHUSETHistorien fortsätter med att gästerna och värdparet ger sig ut för att äta på restaurang. Bildtexten lyder: ”Ut på stan.... hade vi bokat på Bastard?” Foto: MÄKLARHUSET
Historien fortsätter med att gästerna och värdparet ger sig ut för att äta på restaurang. Bildtexten lyder: ”Ut på stan.... hade vi bokat på Bastard?” Foto: MÄKLARHUSET
Efteråt anländer värdparet hem och gör sig redo för natten. ”Älskling... vilken kväll och som vanligt var du vackrast...”, står det under den här bilden. Foto: MÄKLARHUSETEfteråt anländer värdparet hem och gör sig redo för natten. ”Älskling... vilken kväll och som vanligt var du vackrast...”, står det under den här bilden. Foto: MÄKLARHUSET
Efteråt anländer värdparet hem och gör sig redo för natten. ”Älskling... vilken kväll och som vanligt var du vackrast...”, står det under den här bilden. Foto: MÄKLARHUSET
”Vi flyttar aldrig härifrån.... vår vind vår oas... sov gott....”, skriver mäklaren under slutbilden i serien. Foto: MÄKLARHUSET”Vi flyttar aldrig härifrån.... vår vind vår oas... sov gott....”, skriver mäklaren under slutbilden i serien. Foto: MÄKLARHUSET
”Vi flyttar aldrig härifrån.... vår vind vår oas... sov gott....”, skriver mäklaren under slutbilden i serien. Foto: MÄKLARHUSET
Även mer ”normala” bilder från våningen finns att se i annonsen. Foto: MÄKLARHUSETÄven mer ”normala” bilder från våningen finns att se i annonsen. Foto: MÄKLARHUSET
Även mer ”normala” bilder från våningen finns att se i annonsen. Foto: MÄKLARHUSET

Mäklarens annons får köparna att gå i taket

Publicerad

Är detta Sveriges märkligaste bostadsannons?

För att sälja våningen har mäklaren anlitat statister som fotograferats hela vägen in i sängkammaren.

– Jag ville testa något nytt och inte minst ha roligt för egen del, säger Karsten Johansen som är mäklaren bakom den uppmärksammade bostadsannonsen.

Vindsvåningen på tre rum och 125 kvadratmeter på Södra Promenaden i Malmö var svårsåld. Efter ett par visningar utan försäljning tänkte Karsten Johansen på Mäklarhuset att han måste göra något radikalt annorlunda för att sälja objektet.

Det var då han kom på att iscensätta en berättelse för att visa vindsvåningen i sin fulla potential.

Han anlitade statister för att berätta en historia som följer ett värdpar under en kväll med goda vänner. Man får se hur paret gör sig i ordning, minglar med vännerna, går ut och äter på restaurang och sedan kommer hem igen. Allt kryddat med inlevelsefulla bildtexter.

– Det är en speciell våning och en speciell förening. Det är fyra våningar utan hiss så jag ville förmedla en känsla som riktar sig mot en viss målgrupp, säger Karsten Johansen.

”Nyfiken på reaktionerna”

Målgruppen är ett medelålderspar med rikt socialt liv. Inte barnfamiljer med barnvagn, och inte äldre personer som har svårt med trappor.

 

LÄS MER: Här har bopriserna ökat mest – siffror län för län

 

– Jag var väldigt nyfiken på hur reaktionerna skulle bli. Skulle folk störa sig på det här? säger Carsten Johansen.

Och reaktionerna blev kraftfulla. Men också av olika slag.

– Det var någon som ringde och var otroligt upprörd och tyckte det var hemskt och aldrig skulle få för sig att köpa den här lägenheten. En annan tyckte det var töntigt och tyckte att nu har mäklarnas bostadsannonser gått för långt, berättar Carsten Johansen.

”Det är jag som är kocken”

Men det spelar mindre roll eftersom mäklaren landat fem privata visningar efter annonsen.

– Det finns de som ringt och skrattat, som verkligen sett komiken i det här. En annan sa att jag tagit stylingen till en livsstil och tyckte det är jättebra, säger Carsten Johansen.

 

LÄS MER: Listor för varje län – här är största husköpen

 

Hur fick du tag i statisterna?

– Det var vänner och kolleger som ställde upp för att de tyckte det var en kul grej. Hon med prickig klänning jobbar jag med, och sen är det jag som är kocken.

Och vad sa säljaren när han såg bilderna?

– Jag var nervös innan han såg resultatet. Jag sa att jag vill prova något nytt och sa till honom att han inte skulle bli chockad när han ser att det ligger någon i hans säng...

– Men han förstod hela storyn och syftet med temat. Han är fantastiskt nöjd med resultatet och tyckte det var kul att det äntligen blivit lite liv på vinden, berättar Carsten Johansen.

”Jag vill få folk att tänka till”

6 650 000 kronor kostar det att hoppa in i denna livsstil. Det är i alla fall utgångspriset för bostaden i centrala Malmö.

– Jag har försökt ta det här med annonser förbi vita liljor och gula citroner. Jag vill få folk att tänka till, säger Carsten Johansen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen