Foto: Robin Reyners / ROBIN REYNERS
 Foto: Robin Reyners / ROBIN REYNERS

Atlas Copco bekräftar – säljer av Dynpac

Publicerad

Atlas Copco bekräftar att man säljer Dynpac.

Styrelsen för Atlas Copco har beslutat att avyttra divisionen Road Construction Equipment, var produkter är kända under varumärket Dynapac.

Orsaken till den planerade avyttringen är att divisionen saknar de stordriftsfördelar som behövs för att bli nummer ett eller två inom marknadssegmentet, skriver Atlas Copco i ett pressmeddelande.

Divisionen Road Construction Equipment, som ingår i affärsområdet Bygg- och anläggningsteknik, tillverkar vältar för asfalt och jordpackning, fräsar och asfaltsutläggare.

Finns i över 180 länder

Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och kunder i fler än 180 länder. I Sverige är det fyra bolag som ansvarar för försäljning och service av Atlas Copcos produkter.

Atlas Copco är en världsledande leverantör av hållbara produktivitetslösningar. De erbjuder bland annat innovativa kompressorer, vakuumlösningar och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrustning, industriverktyg och monteringssystem.

Under 2015 hade Atlas Copco en omsättning på 102 miljarder kronor och fler än 43 000 anställda.

Nyhetsbyrån Direkt
Nyhetsbyrån Direkt

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen