Ivanka Trump på republikanernas konvent i fjol. Foto: SCOTT APPLEWHITE J.Ivanka Trump på republikanernas konvent i fjol. Foto: SCOTT APPLEWHITE J.
Ivanka Trump på republikanernas konvent i fjol. Foto: SCOTT APPLEWHITE J.
Ivanka med pappa Donald Trump. Foto: JOHN LOCHERIvanka med pappa Donald Trump. Foto: JOHN LOCHER
Ivanka med pappa Donald Trump. Foto: JOHN LOCHER
Ivankas kollektion består bland annat av skor. Foto: CARLOS GIUSTIIvankas kollektion består bland annat av skor. Foto: CARLOS GIUSTI
Ivankas kollektion består bland annat av skor. Foto: CARLOS GIUSTI
Ivanka växlar sin tid mellan Vita huset och egna företaget. Foto: ANDREW HARNIKIvanka växlar sin tid mellan Vita huset och egna företaget. Foto: ANDREW HARNIK
Ivanka växlar sin tid mellan Vita huset och egna företaget. Foto: ANDREW HARNIK

Åt middag – sen var Ivankas monopol klart

Publicerad

Presidentdottern Ivanka Trumps varumärke växer i Kina – men inte utan konsekvenser. 

Hon och maken åt middag med Kinas president Xi Jinping samma dag som landet delade ut monopol på hennes nya varumärken.

– För deras egen skull, och landets, borde Ivanka och Jared överväga att sluta med Kinafrågor, säger Norman Eisen, tidigare etikadvokat vid Vita Huset, till AP.   

 

Året började inget vidare för Ivanka Trump när flera amerikanska varuhus ratade hennes varumärke. Hon verkar däremot gå hem på den kinesiska marknaden. Dina Pengar har tidigare berättat hur företagen står i kö för att sälja produkter i presidentdotterns namn.

Det var i början av april som Ivanka Trumps företag vann monopolrättigheter för att sälja Ivankamärkta produkter som väskor, smycken och spaprodukter i Kina. 

Händelsen har fått uppmärksamhet eftersom hon och maken Jared åt en middag tillsammans med Kinas president samma kväll, rapporterar AP. Något som skapat frågor kring hennes svårigheter att separera affärer från politik i den nya positionen i Vita Huset.  

– För deras egen skull, och landets, borde Ivanka och Jared överväga att sluta med Kinafrågor, säger Norman Eisen, tidigare etiksadvokat vid Vita Huset, till AP.   

Kina en viktig aktör för Ivanka Trump 

Trots att pappa Donald Trump är en stark förespråkare för att stärka den amerikanska industrin så tillverkas en stor del av Ivanka Trumps produkter i Kina. Enligt AP ökade importen av produkterna från andra länder till USA med 166 procent under förra året, främst från Kina. 

Mellan 8 november förra året, då Trump vann presidentvalet, och den 26 februari i år har minst 82 skeppslaster med produkter från dotterns varumärke skickats från Kina till USA, har TT uppgett.

Hon styr inte längre företaget men äger det fortfarande. I dagsläget har Ivanka Trump Marks LLC 16 registrerade varumärken i Kina och flera väntande förfrågningar. 

 

LÄS MER: Ivanka Trump följer inte pappas nya importregler  

 

Under valkampanjen gick Donald Trump hårt åt Kina och menade bland annat att landet stal de amerikanska jobben. 

Ivanka hyllas av kineserna 

Det som brukar kallas "Ivankamania " startade redan i Kina när Donald Trump valdes till president och flera aktörer ska ha försökt att lägga beslag på varumärket Ivanka, uppger CBS News.  

Internationella medier  har uppgett att presidentdottern ofta kallas för en "gudinna" på sociala medier i Kina och att hon förknippas med Xi Shi, som ansågs vara den vackraste kvinnan i det gamla Kina.

Att Ivanka Trumps dotter sjöng en sång för Kinas president på mandarin har knappast minskat populariteten och videon har setts av miljontals människor.

Wang Jiabao, som arbetar med tv-produktion, säger till Times att presidentdottern är väldigt självständig. 

– Hon representerar det vi söker – att gifta in sig i en bra familj, att se bra ut och även ha en egen karriär. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen