Den svenska 20-sedeln.Den svenska 20-sedeln.
Den svenska 20-sedeln.
Den svenska 20-sedeln.Den svenska 20-sedeln.
Den svenska 20-sedeln.
Den Nya Zeeländska 5-dollars sedeln.Den Nya Zeeländska 5-dollars sedeln.
Den Nya Zeeländska 5-dollars sedeln.
Den Nya Zeeländska 5-dollars sedeln.Den Nya Zeeländska 5-dollars sedeln.
Den Nya Zeeländska 5-dollars sedeln.

Astrid Lindgren-tjugan näst finast i världen

Publicerad

Grattis Astrid Lindgren!

Eller kanske snarare grattis Riksbanken.

Tjugolappen med författaren är nämligen utsedd till världens näst bästa sedel 2015.

Det är International Bank Note Society, IBNS, som varje år utser världens bästa sedlar.

Utav 40 deltagande sedlar från hela världen kammade alltså den svenska tjugan hem andrapriset. Priset delades med ryska 100-rubeln, och den kazakstanska 20 000-tengesedeln.

 

LÄS OCKSÅ: Hon ska pryda 20-dollarsedeln

 

– Vi är jättestolta, vi tycker sedeln är jättefin, säger Susanne Meier på Riksbankens presstjänst.

Men vinnarsedeln, den kom från Nya Zeeland. 5-dollarsedeln pryds av bergsbestigaren sir Edmund Hillary. Baksidan pryds av en Hoiho-pingvin.

IBNS hyllar vinnarens design - "häpnadsväckande orangebrun" och "vackert polymer-fönster".

Den nyzeeländska sedeln trycks dock inte i öriket, utan i Kanada.

"Väl avvägd balans"

De nya svenska sedlarna som blev giltiga som betalningsmedel den 1 oktober förra året har formgivits av Göran Österlund.

”Helhetsintrycket är en vacker och användarvänlig sedelserie som bygger på en väl avvägd balans mellan nyskapande och svensk sedeltradition”, skrev juryn i sin motivering när Österlunds bidrag valdes ut som bäst av 46 tävlande.

IBNS är en samling av sedelsamlare som funnits sedan 1961. De arbetar enligt sin hemsida för att sprida kunskaper om sedlar runtom i världen. För närvarande har man cirka 2 000 medlemmar i 90 länder.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen