FÖRÄNDRAR STADSBILDEN. Nästa helg kommer Apple officiellt presentera projektet. Butiken, som ska byggas i Kungsträdgården, kan komma att se ut så här enligt skisserna. Foto: Apple/Forster and partners
FÖRÄNDRAR STADSBILDEN. Nästa helg kommer Apple officiellt presentera projektet. Butiken, som ska byggas i Kungsträdgården, kan komma att se ut så här enligt skisserna.  Foto: Apple/Forster and partners

Apple öppnar
ny superbutik

Publicerad

En viktig plats i Stockholms innerstad får ett nytt utseende och det är datorjätten Apple som bestämmer hur.

Långt gång diskussioner mellan Stockholms stad och Apple förväntas nu ge det amerikanska storföretaget rätt att bygga i Kungsträdgården.

– Stockholm är en fantastisk stad, säger Applechefen Angela Ahrendts i ett uttalande.

Expressen har fått bekräftat att den amerikanska jätten bakom Iphone tänker öppna sin första skandinaviska flaggskeppsbutik i Stockholm och verkar ha politikerna i stadshuset på sin sida.

Det är fortfarande oklart när bygget kan komma i gång, men enligt vad Expressen erfar hoppas Apple ha sin nya butik på plats inom två år.

Men det är inte enkelt att förändra Stockholms stadsbild.

Personer insatta i affären berättar om komplicerade processer och långa samtal mellan politikerna i Stockholms Stad och några av Apples absolut högsta chefer.

Angela Ahrendts, tidigare vd för modehuset Burberry och numera försäljningschef för Apple, har personligen varit involverad för att övertyga kommunpolitikerna om vad Apple vill göra med Kungsträdgårdens utformning.

Tanken, menar hon, är att butiken i Stockholm ska få samma typ av attraktionskraft som företagets kända glaskub på Fifth Avenue i New York – en egen turistattraktion i sig.

– Stockholm är en fantastisk stad av innovation och vi känner en stor ära över att få möjligheten att bidra till samhället där, säger Angela Ahrendts i ett uttalande till Expressen.

Enligt material som Expressen kunnat ta del av ska butiken placeras närmast Hamngatan, i den norra änden av Kungsträdgården. En plats där restaurangen Friday’s i dag är belägen.

Designen är framtagen tillsammans med Forster and Partners och fasaden lär bli helt i glas för att förbipasserande ska kunna se resten av Kungsträdgården genom byggnaden.

I anslutning till den nya flaggskeppsbutiken ska utomhusplatser med kafébord byggas och känslan runt fontänen ska bli den av en amfiteater.

Butiken ska också drivas till hundra procent av förnybar energi, enligt Apple.

Apple har tidigare ställt till med rabalder när de öppnat nya butiker på ikoniska platser. De har bland annat en butik i New Yorks legendariska Grand Central Station och i Londons historiska kvarter på 235 Regent Street.

Men Stockholms Stads finansborgarråd, Karin Wanngård (S), säger i ett skriftligt svar till Expressen att hon är glad att få se Apple växa i Sverige.

– Det visar på vår attraktivitet, att globala aktörer vill förknippas med Stockholm, säger hon.

Apple kommer nästa helg att presentera projektet officiellt med en utställning i Kulturhuset. Den pågår till den 5 mars.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen