Jämfört med åren kring millennieskiftet så har försäljningen av fyrverkerier minskat rejält, enligt Sveriges Fyrverkeribranschförbund (SFB). Foto: Arne ForsellJämfört med åren kring millennieskiftet så har försäljningen av fyrverkerier minskat rejält, enligt Sveriges Fyrverkeribranschförbund (SFB). Foto: Arne Forsell
Jämfört med åren kring millennieskiftet så har försäljningen av fyrverkerier minskat rejält, enligt Sveriges Fyrverkeribranschförbund (SFB). Foto: Arne Forsell
Samtidigt som försäljningen har sjunkit har svenskarnas preferenser när det gäller fyrverkerier förändrats. Foto: Arne ForsellSamtidigt som försäljningen har sjunkit har svenskarnas preferenser när det gäller fyrverkerier förändrats. Foto: Arne Forsell
Samtidigt som försäljningen har sjunkit har svenskarnas preferenser när det gäller fyrverkerier förändrats. Foto: Arne Forsell

Allt fler väljer bort raketer på nyårsafton

Publicerad

Svenskarna lägger betydligt mindre pengar på nyårsfyrverkerier jämfört med för några år sedan.

Men pjäserna har blivit större. Numera står "tårtorna" för merparten av försäljningen.

Varken vinstexplosioner eller brakförluster tycks vara i sikte när TT talar med några av landets största fyrverkeriföretag är beskedet ungefär att det knallar och går.

- Man vet aldrig hur det har gått förrän returerna kommer. Men våra säljare är ju ute hos kunderna, så vi får indikationer varje dag på hur det går. Några butiker har gått upp och någon har tappat lite, säger Ingela Bertram, delägare och inköpare på Svea Fireworks i Ängelholm.

- Det är för tidigt att säga. Men det känns som ett normalår, säger Thomas Wetterström, vd för Hammargrens i Kungsbacka.

 

LÄS OCKSÅ: Så förändras skatten 2016 – så påverkas du

Mindre marknad

Enligt både Hammargrens och Svea Fireworks så har marknaden varit ganska stabil de senaste åren, trots ökade restriktioner och att flera stora butikskedjor slutat sälja fyrverkerier. Men jämfört med åren kring millennieskiftet så har den minskat rejält, enligt Sveriges Fyrverkeribranschförbund (SFB). Då låg den årliga försäljningen till vanliga konsumenter på cirka 200 miljoner kronor. I fjol uppgick den till 150160 miljoner kronor, enligt SFB:s ordförande Erik Nilsson.

- Det har varit en successiv nedgång. Vissa år har det gått ner lite mer och andra år lite mindre, säger han.

Vad minskningen beror på är svårt att säga, enligt Nilsson. En orsak kan vara ett allmänt minskat intresse, en annan att allt fler kommuner arrangerar fyrverkerier och att många privatpersoner därför struntar i att ordna egna, säger han.

 

LÄS OCKSÅ: Butikernas bojkott: Slutar sälja raketer

Tårtorna enklare

Samtidigt som försäljningen har sjunkit har svenskarnas preferenser när det gäller fyrverkerier förändrats. Allt fler väljer bort raketer och andra mindre pjäser till förmån för så kallade fyrverkeritårtor.

- Det har varit en väldigt tydlig trend under många år, säger Thomas Wetterström på Hammargrens.

Tårtorna står nu för omkring 70 procent av omsättningen hos både Hammargrens och Svea Fireworks. Förklaringen till succén är, enligt företagen, att de är både säkrare och enklare att använda jämfört med raketer.

- Du tänder på stubinen och kan sedan ställa dig en bit ifrån tillsammans med dina vänner och titta. Med raketer får du springa fram och tillbaka och tända på, säger Ingela Bertram.

 

LÄS OCKSÅ: Kvinnorna som tjänar mest i näringslivet

 

Följ Dina Pengar på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen