Mekonomen klarade inte att uppnå de resultat som analytikerna väntat sig. Foto: / ANNA RUT FRIDHOLM EXPRESSEN

Mekonomen klarade inte att uppnå de resultat som analytikerna väntat sig.

 Foto: / ANNA RUT FRIDHOLM EXPRESSEN

Mekonomen klarade inte förväntningarna

Publicerad

På onsdagsmorgonen presenterade bildelsförsäljaren Mekonomen sin rapport för det fjärde kvartalet.

Resultatet – 84,5 miljoner – levde inte upp till förväntningarna.

”2016 var ett händelserikt år för Mekonomen Group och för mig som fick förtroendet att ta över som tillförordnad vd i oktober”, kommenterar Pehr Oscarson, tillförordnad vd.

Bildelsförsäljaren har de senaste kvartalen kämpat med svaga resultat. Då särskilt inom den svenska verksamheten, skriver Nyhetsbyrån Direkt.

”Under året togs viktiga beslut och ett flertal satsningar gjordes för att stärka koncernen för framtiden. Vi tog beslut om att etablera ett nytt helautomatiskt centrallager för våra verksamheter i Sverige, vi avyttrade den danska verksamheten och lanserade bokningstjänsten "pris direkt". Dessa är några exempel på händelser under året. Året har dock till stor del präglats av den svaga utvecklingen i Mekonomen Sweden”, kommenterar tillförordnade vd:n Pehr Oscarson i kvartalsrapporten.

En av anledningarna är ett butiksdatasystem, som inte har presterat lika bra som man hade trott. Inte heller den omorganistaion som man genomfört har gett det resultat som man väntat sig.

Sämre resultat än väntat

Trots det så visade Nyhetsbyrån Direkts sammanställning att analytikerna trodde på ett resultat om 84,5 miljoner kronor innan skatt.

Men när Mekonomen redovisade sin rapport för det fjärde kvartalet blev det klart att de inte lever upp till förväntningarna. Resultatet för det fjärde kvartalet ligger på 72 miljoner kronor.

Även rörelseresultatet blev lägre än väntat. Enligt Nyhetsbyråns Direkts samlade analys skulle det ha legat på 90,4 miljoner kronor. Men det ligger på 74 miljoner kronor.

”Resultatet i koncernen påverkades negativt av utvecklingen i Mekonomen Sweden samt av engångskostnader relaterade till avyttring av den danska verksamheten och återkallning av Volvobilar där defekta drivremmar installerats”, kommenterar Pehr Oscarson.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag