Lista: Här är Sveriges starkaste varumärken

Publicerad

Ikea är Sveriges starkaste varumärke, enligt konsultbyrån Brand Finance lista som TT rapporterar om.

På bara ett år har möbeljättens varumärke ökat i värde med 42 procent.

Nummer två på listan är H&M.

Ikeas varumärke är värt cirka 210 miljarder kronor, uppskattar konsultbyrån Brand Finance i en ny rapport.

Möbelvaruhuset toppar därmed listan över Sveriges mest värdefulla varumärken, rapporterar TT.

Nummer två på listan är H&M, vars varumärke på ett år har lyft med 24 procent till motsvarande 170 miljarder kronor.

Stil, enkelhet, funktionalitet och prestigelöshet utgör fundamentet bakom Ikeas varumärke, enligt Brand Finance. Konsultbyrån ser en direkt koppling mellan dessa värdeord och vad man brukar se som det allra bästa med Sverige.

Ikeas vinst ökade med 20 procent i fjol, vilket bidrog till den stora ökningen av varumärkets värde. 

Ericsson förlorare

Telekombolaget Ericsson är årets stora förlorare när det gäller varumärkets värde, enligt Brand Finance. Till följd av finansiella problem har bolaget tappat nästan hälften av sitt varumärkes värde. 

Från cirka 83 miljarder kronor halkar bolaget till cirka 44 miljarder kronor.

Trots detta utgör varumärket 29 procent av Ericssons totala värde. Om planerade omstruktureringar faller väl ut kan en del av förlusterna vinnas tillbaka, tror Brand Finance i rapporten.

 

Här är Sveriges starkaste varumärken

Företag och varumärkets värde i miljarder dollar (inom parentes varumärkets värde i fjol)

1. Ikea 24,1 (17,0)

2. H&M 19,2 (15,5)

3. Nordea 5,6 (5,6)

4. Ericsson 5,0 (9,4)

5. Telia 4,6 (5,5)

6. Volvo 3,6 (4,0)

7. Swedbank 2,9 (2,4)

8. Handelsbanken 2,9 (3,2)

9. SEB 2,5 (2,8)

10. Skanska 2,3 (2,3)

 

Källa: Brand Finance, "Sweden 50, 2017"

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag