Klassiker 1: Kexchoklad. Foto: ANNA BERGKVIST / GT/EXPRESSENKlassiker 1: Kexchoklad. Foto: ANNA BERGKVIST / GT/EXPRESSEN
Klassiker 1: Kexchoklad. Foto: ANNA BERGKVIST / GT/EXPRESSEN
Klassiker 2: Gott och blandat.Klassiker 2: Gott och blandat.
Klassiker 2: Gott och blandat.

Cloetta vinstvarnar – försäljningen går ner

Publicerad

Är Ahlgrens bilar på väg att köra i diket?

Godistillverkaren Cloetta vinstvarnar nämligen inför nästa rapport.

Resultatet jämfört med föregående år pekar rakt neråt, sparpaket väntar – men godisälskare kan vara lugna:

– Vi kommer inte att släppa något av våra varumärken, säger Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta.

Godstillverkaren, med bland annat Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Läkerol, Center, Gott & blandat och klassikern Guldnougat som introducerades 1913 i sortimentet, räknar nu med att det justerade rörelseresultatet under det tredje kvartalet blir 40–50 miljoner kronor lägre, jämfört med föregående år.

– Det beror främst på lägre volymer, men också högre råvarukostnader och negativa valutakursdifferenser. Vidare har skadorna i branden i Belgien i juni visat sig ha varit större än vad som inledningsvis förväntades, vilket har lett till begränsningar i produktionskapaciteten och att betydligt lägre volymer producerats, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Vid branden i Belgien, där en av Cloettas åtta fabriker ligger, ledde en mindre mjöldammsexplosion till att fabriken fattade eld. Skadorna gick inte att reparera.

 

LÄS MER: Cloetta köper lösgodisjätten Candyking

 

– Incidenten har också skapat spridningseffekter i produktionsnätverket när både nya skift har lagts till i vissa fabriker och produktion har outsourcats för att kompensera för förlorad produktion. Detta har medfört ökad komplexitet och extra kostnader. Incidenten i fabriken skapar i vissa fall också leveransproblem vilket medför förlorad försäljning, skriver Cloetta.


Cloetta grundades 1862

Startade 1862 i Köpenhamn av de tre schweiziska bröderna Bernhard, Christoph och Nutin Cloëtta.

1873 anlades en fabrik i Malmö.

Fabriken flyttades 1901 till Ljungsbro och ett 30-tal familjer flyttade med från Malmö. Företaget engagerade sig starkt på den lilla orten, bland annat ritade företagets arkitekt en rad hus däribland kommunhuset.

1913 introduceras Guldnougat för svenska folket. Det finns kvar än i dag. 

Under första världskriget tillverkade bolaget äppelmos då kriget stoppade import av råvaror.

Familjen Cloetta sålde rörelsen 1917 till det då nybildade Svenska Chokladfabriks AB med familjen Svenfelt som huvudägare. Familjen äger fortfarande stora aktieposter.

Fick stor framgång med ”Five o'clock kex-choklad” som började säljas 1921 och 1938 bytte namn till Kexchoklad.

Köpte 1971 Choklad AB Thule i Stockholm med produkter som Tulo, Mums-Mums, Sportlunch och Romerska bågar. Märken som Plopp införlivades därmed i Cloettas sortiment.

Under 1980-talet och senare förvärvades en rad livsmedelsföretag.

När Candelia AB köptes 1998 blev man störst på godis i Sverige.

2007 köptes Karamellpojkarna i Alingsås.

Företaget delas upp efter år av juridiska tvister mellan storägarna Svenfelt–Trotzig och finska familjeägda Karl Fazer.

Självständigt bolag som noterades på Stockholmsbörsen 8 december 2008. 

Gick i december 2011 samman med Leaf.

Förvärvade 2014 svenska Nutisal och det irländska The Jelly Bean Factory. 

Köpte nederländska godtillverkaren Locawo.

2017 köpte man Cloetta lösviktsgodisföretaget Candyking.

Merparten av den direkta kostnaden för den skadade linjen förväntas täckas av försäkringar.

Besparingspaket redan i år

Vd Henri de Sauvage säger att produktionsutmaningarna till följd av branden är under bolagets kontroll. Den skadade produktionslinjen på fabriken i Turnhout kommer att ersättas med en ny linje som förväntas vara fullt fungerande under det andra kvartalet 2018.

Henri de Sauvage säger också att Cloetta kommer att lansera ett kostnadsbesparingsprogram senare i år, för att öka lönsamheten.

Inget av godissorterna kommer att göras om eller plockas bort.

– Tvärtom kommer vi att jobba ännu hårdare med att stärka våra varumärken, säger Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta.

Hur kommer besparingarna att göras?

– Vad sparprogrammet innehåller ber om att få återkomma med, säger Jacob Broberg. 

Cloettas åtta fabriker finns i Sverige, Holland, Belgien, Slovakien och Irland.

I Sverige vilar verksamheten på fyra ben:

Ljungsbro. Här sker tillverkningen av klassiker som Ahlgrens bilar och Kexchoklad.

Malmö. Här finns Cloettas skandinaviska huvudkontor för den kommersiella verksamheten

Stockholm. Cloetta AB:s huvudkontor, beläget i Kista.

Helsingborg. Här produceras torrostade nötter som Nutisal.

Cloetta har cirka 2 600 medarbetare i 14 länder som arbetar med försäljning, marknadsföring, produktion och produktutveckling samt inom olika stödfunktioner.

Cloetta-direktörer sålt aktier

Flera nyckelpersoner inom företaget har sålt aktier i bolaget den senaste tiden, uppger Dagens Industri.

För bara en dag sedan  sålde Cloettas vd för Skandinavien Lars Torsten Påhlson 14.626 aktier i företaget till kursen 30,70 kronor, vilket motsvarar ett värde på 449.000 kronor, enligt Finansinspektionens offentliga insynsregister.

Även Cloettas finanschef i Skandinavien, Thomas Granelund, sålde den 8 september 1.904 aktier till kursen 29,50 kronor, enligt insynsregistret. Tidigare, närmare bestämt den 30 augusti sålde Thomas Granelund 9.932 aktier till kursen 29,40 kronor.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag