Systembolagets resultat steg under 2016. Foto: ANTON WIKSTRÖMSystembolagets resultat steg under 2016. Foto: ANTON WIKSTRÖM
Systembolagets resultat steg under 2016. Foto: ANTON WIKSTRÖM
Magdalena Gerger trycker på att allt fler väljer alkoholfritt. Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIXMagdalena Gerger trycker på att allt fler väljer alkoholfritt. Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX
Magdalena Gerger trycker på att allt fler väljer alkoholfritt. Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Allt fler väljer bort alkohol på Systemet

Publicerad

Förra året blev ett bra försäljningsår för 2016.

Men samtidigt väljer allt fler att handla alkoholfria alternativ.

– Tack vare Systembolagets ensamrätt begränsas alkoholskadorna i Sverige, och färre människor far illa av alkoholens effekter, säger vd Magdalena Gerger i ett pressmeddelande.

Systembolagets rörelseresultatet uppgick till 217 miljoner kronor under 2016, vilket kan jämföras med 179 miljoner kronor året innan. Den totala omsättningen steg med en miljard kronor och landade på 28,5 miljarder kronor för helåret.

”Ökningen beror främst på att vi har lägre avskrivningar i år. En bidragande orsak till den ökade omsättningen är den så kallade premiumiseringstrenden. Vi ser att kunderna väljer att betala mer för både vin och öl och därmed väljer artiklar i de dyrare segmenten”, skriver vd Magdalena Gerger i en kommentar.

Vinsten gick från 176 miljoner kronor år 2015 till 264 miljoner kronor år 2016. Ägaren – staten – tilldelas 289 miljoner kronor. Det är 91 miljoner kronor mer än förra årets utdelning.

”2016 har varit ett framgångsrikt år med många positiva händelser och erfarenheter som vi tar med oss in i nästa verksamhetsår”, skriver Magdalena Gerger.

Intresset för alkoholfritt ökar

Även försäljningsvolymen – alltså hur mycket dryck de sålt – ökade. År 2016 sålde man totalt 480 miljoner liter, vilket är nio miljoner mer än föregående år.

Försäljningen av Systembolagets alkoholfria sortiment ökade med elva procent.

– Enligt CANs senaste undersökning håller trenden mot minskad  alkoholkonsumtion i sig, vilket är väldigt glädjande, säger Magdalena Gerger i ett pressmeddelande.

Under 2016 bibehöll Systembolaget också sitt höga förtroende bland kunderna. Vid Nöjd kund indexs senaste mätning fick Systembolaget resultatet 84.

”Systembolaget ska fortsätta imponera på kunderna, vi ska öka kunskapen om alkoholens risker och ge de bästa förutsättningarna för våra 5 000 medarbetare att arbeta mot våra mål och vår vision”, kommenterar Magdalena Gerger.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag