Nu måste elbolagen börja upplysa dig om du betalar ett för högt pris
Nu måste elbolagen börja upplysa dig om du betalar ett för högt pris

700 000 hushåll har fel elavtal: ”Byt nu direkt”

Publicerad

700 000 hushåll har fel elavtal.

Nu måste elbolagen börja upplysa dig om du betalar ett för högt pris.

Men det är inte alltid lätt att veta vilket elbolag man ska välja.

Här ger experterna sina bästa tips på hur du lyckas hitta i eldjungeln – och får ett så bra avtal som möjligt.

– Man kan få några tusenlappar över som man kan göra betydligt roligare saker för, säger Christina Söderberg på jämförelsetjänsten Compricer.

Om man inte gör ett aktivt elavtalsval så får man automatiskt något som kallas för ett anvisningsavtal. Det får man också om man haft ett avtal förut som löpt ut och man inte har sett till att teckna ett nytt. Tidigare kallades anvisningspris också för tillsvidarepris.

– Det finns ungefär 700 000 kunder som har anvisningspris. De kan sänka sin elkostnad med uppåt 50 procent, som det ser ut nu. I medel brukar vi säga 30–40 procent för den kategorin, säger, Faraz Azima, vd för jämförelsesajten Elskling.

Nya regler för anvisningsavtal

Det ska stå på din faktura om du har ett anvisningspris. Den som har anvisningspris gör bäst i att ta hand om det snarast möjligt.

”Man kan få några tusenlappar över som man kan göra betydligt roligare saker för”, säger Christina Söderberg på jämförelsetjänsten Compricer.Foto: Compricer

 

– Har man anvisningspris så ska man absolut välja vad som helst i princip. Bara det är ett riktigt elavtal. Har man anvisningspris så har man heller ingen bindningstid, så då är man fri att byta och man ska byta direkt, säger Faraz Azima.

I slutet av januari röstade riksdagen igenom nya regler när det gäller anvisningsavtal. Reglerna ska börja gälla från den 1 april och innebär bland annat att elleverantörerna är skyldiga att skriva ut tydligare på fakturan om man har anvisningspris. Elbolagen ska också berätta om vilka andra elavtal som man kan välja på.

– Det landar i kommunikativa åtgärder. Där man på något sätt ska väcka de här kunderna: Se till att välja ett avtal, säger Faraz Azima.

Jämför mellan olika bolag

Men oavsett om man har ett anvisningsavtal eller inte så är det bra att med jämna mellanrum jämföra sitt nuvarande avtal med vad man kan få av andra leverantörer.

– Om man orkar så är det bra att göra det här en gång om året, för då kan man ta del av olika kampanjer. Sitter man med samma så kommer man troligtvis betala mer än man behöver. Så man får inget plus för att man hänger kvar, säger Christina Söderberg.

”Har man anvisningspris så har man heller ingen bindningstid, så då är man fri att byta och man ska byta direkt”, säger Faraz Azima på Elskling.Foto: (C)Copyright Jann@Lipka.Se / © JANN@LIPKA.SE

 

Jämföra kan man göra via olika jämförelsesajter på nätet eller statliga energimarknadsinspektionens specialsajt elpriskollen. Man kan också på egen hand ringa upp till några olika leverantörer för att höra vad de kan erbjuda en.

– Det brukar vara hundralappar man sparar om man bor i lägenhet. Men tusenlappar om man bor i en villa, säger Christina Söderberg.

Rörligt eller fast – det är frågan

En annan faktor som spelar in i priset är om man väljer ett fast eller rörligt elpris.

– Är man i ett hushåll där man kanske har en högre förbrukning och föredrar att känna till sin elkostnad, då ska man ha fast elprisavtal. Då behöver man inte oroa sig för variation över vintern, eller om det kommer elpristoppar. Har man däremot lite marginal, då kan man teckna rörligt. Vilket innebär att man ibland får betala lite mer för elen, men å andra sidan så gynnas man ju också om elpriserna faller, säger Faraz Azima.

Viktigt är också att inte köpa grisen i säcken.

– Jag tror det man ska akta sig för är att inte säga ja direkt till någon som ringer och vill binda upp en på lång tid. Man ska jämföra och se att det verkligen funkar, säger Christina Söderberg.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen