200 000 sitter fast i abonnemangsfällor

Publicerad

Fler än 200 000 svenska konsumenter har fastnat i abonnemangsfällor de senaste åren.

Problemet blir allt vanligare – och många konsumenter är omedvetna om sina rättigheter.

– Men det är värt att ta strid, säger Mindra Boghita, 44, som själv drabbades för tre år sedan.

Regelbundna försändelser av rakhyvlar som är näst intill omöjliga att säga upp, ett erbjudande på Facebook som visar sig vara kopplat till en kostsam prenumeration eller en ihärdig telefonförsäljare som lovar för mycket.

Problemet med abonnemangsfällor har blivit vanligare.

De senaste tre åren har över 200 000 svenska konsumenter fastnat i så kallade abonnemangsfällor, enligt en undersökning från Konsument Europa.

Det innebär att kunder vilseleds in i abonnemang via nätet eller telefon och förbinder sig att prenumerera på en vara. Ofta blir man lockad av ett erbjudande – och ofta förstår man inte att man har ingått ett avtal.

Dålig kunskap bland konsumenter

Samtidigt är kunskapen om vilka rättigheter man har som konsument låg.

Enligt Konsumentverket betalar nästan var tredje konsument vad företaget kräver – utan att ifrågasätta. Men i själva verket ligger det alltid på företaget att bevisa att det finns ett avtal och vilka villkor som gäller.

Så det lönar sig att ta strid.

– Ja absolut, jag tycker att många konsumenter ska var mer aktiva och våga bestrida, säger Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa.

Det kostar tid och energi – men de flesta tycker att det är värt det.

En som vet är Mindra Boghita, 44.

Mindra: "Sommaren blev förstörd"

Hon blev uppringd på sin födelsedag för tre år sedan. En säljare utgav sig för att vara från Ica och sa att hon hade chans att vinna en tävling.

Mindra Boghita: ”När han läste upp avtalet pratade han väldigt fort och jag hörde saker jag inte gått med på.”Foto: PRIVAT

 

– Det råkade vara mitt lokala Ica och det var min födelsedag så jag trodde det var på riktigt, berättar Mindra Boghita.

Som delpris skulle hon få omega 3-tabletter kostnadsfritt. Hon försökte säga att hon inte behövde några tabletter men mannen var påstridig.

– Så jag sa "okej, skicka ett paket men jag vill inte betala något". Men när han läste upp avtalet pratade han väldigt fort och jag hörde saker jag inte gått med på, som "abonnemang".

Sedan gick det inte få tag på företaget. Mindra Boghita fick först hem ett paket, sedan en faktura och sedan två påminnelsefakturor. Hon bestred – men det tog energi.

– Sommaren blev förstörd, det här tog så mycket tid. Det var fruktansvärt, man känner sig så dum.

Hennes råd är först och främst att inte prata med telefonförsäljare. Sedan att bestrida fakturorna och att ta hjälp från sin lokala konsumentrådgivare.

– Det tar mycket energi och kraft men det är en principsak, säger hon.

Gustav kontaktade Konsumentverket

Gustav Josefsson, 81, drabbades av samma företag.

När omega 3-försäljaren ringde var Gustav Josefsson noga med att poängtera att han bara ville ha en provomgång och inget mer.

”Jag tycker att många konsumenter ska var mer aktiva och våga bestrida”, säger Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa.

 

– Men det kom en ny omgång varannan vecka, berättar han.

När han hörde av sig till företaget svarade de inte. Så Gustav Josefsson betalade bara för den första omgången.

– Men de fortsatte med utskicken. De hörde av sig flera gånger och hotade med Kronofogden. Det var väldigt obehagligt.

Då tog han kontakt med Konsumentverket.

Dom mot falsk marknadsföring

I mars fälldes företagen Omega 3 Kost Nordic, DR-info och Solbrun beta i Patent- och marknadsdomstolen, alla för att ha brutit mot marknadsföringslagen. De ansågs ha satt i system att locka in konsumenter i abonnemangsfällor.

Även de två männen bakom bolagen hölls personligt ansvariga.

De ska sammanlagt betala 325 000 kronor i marknadsstörningsavgift. Fortsätter de med samma metoder hotar vite på minst fem miljoner kronor.

Även Nina, 32, råkade ut för en snabbpratande telefonförsäljare för några år sedan. Hon var inte intresserad av något erbjudande men lyckades inte bli av med försäljaren.

– Jag vet att jag borde ha lagt på luren. Men för att bli av med honom sa jag ja.

Nina fick efter en lång tid hem brun utan sol–tabletter och ringde direkt för att säga upp abonnemanget. Då var det för sent, påstod företaget.

– Jag hade jättesvårt att bli av med det här. Det var knäckande, jag kände mig så blåst. Man har hört om det här men tror inte att man ska gå på det.

Hennes råd nu är:

Lägg på luren.

Dyrt i abonnemangsfällan

Enligt EU-kommissionen förlorar en konsument i genomsnitt 750–2 600 kronor på en abonnemangsfälla. För en del handlar det om flera tusen.

Det viktigaste är att kontakta företaget om något blir fel.

– Då har man som konsument gjort det man ska, säger Jolanda Girzl.

Om företaget finns inom EU kan man ta kontakt med Konsument Europa, är det svenskt kan man ringa den lokala konsumentrådgivningen.

Så undviker du att bli lurad

• Om erbjudandet finns i ett pop up-fönster: Gå in på företagets vanliga webbplats och dubbelkolla vilka villkor som gäller.

• Ibland finns informationen i finstilt text längst ner på sidan. Scrolla ner och läs den!

• Var uppmärksam om en telefonförsäljare pratar fort eller otydligt.

• Uppdatera webbsidan. En del företag har utformat beställningssidan så att inte villkoren syns vid första besöket.

• De vanligaste anmälningarna till myndigheter rör prenumerationer på kosttillskott, bantningspiller och hälsokostprodukter.

Så tar du dig ur en abonnemangsfälla

• Kolla om du är bunden

I anslutning till "beställ"-knappen ska det finnas information om att beställningen medför betalningsskyldighet. Saknas den informationen är du inte bunden av beställningen.

Om det inte är tydligt att erbjudandet hör ihop med en prenumeration är det inte säkert att du är bunden.

Kolla också om ett provpaket i stället kallas välkomstpaket vid leverens. Då kan du ha hamnat i en ofrivillig prenumeration.

• Kolla ångerrätten

För distansköp av varor gäller en ångerrätt på 14 dagar inom hela EU. Om inte företaget informerar alls eller inte informerar korrekt om ångerrätten förlängs den med ett år. Skicka ett brev eller e-post där du ångrar dig – och spara en kopia som bevis.

• Skicka tillbaka beställningen

Glöm inte att ta kvitto – och skickar gärna paketet spårbart. Får du hem något du inte har beställt är du inte skyldig att betala returfrakt.

• Kräv tillbaka pengar

Om du får hem något du inte har beställt har du har rätt att be om återbetalning av det du har betalat för beställningen och frakten.

• Bestrid fakturor

Om du bestrider felaktiga krav behöver du inte oroa dig för betalningsanmärkningar.

• Ring för rådgivning

Konsument Europa och konsumentvägledningen vid den egna kommunen erbjuder kostnadsfri hjälp.

Källor: Hallå konsument, Konsument Europa

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen