Dalai Lama har tagit steget till Instagram.
Dalai Lama har tagit steget till Instagram.

Nu kan du följa Dalai Lama på Instagram

Publicerad

Dalai Lama har skaffat Instagram.

Det här markerar att den spirituelle ledaren fortsätter sitt intåg i de sociala medierna, skriver The Verge.

Dalai Lama har haft Twitter sedan 2010, men det är först de senaste veckorna han tagit steget till att börja använda fotoappen Instagram.

I skrivande stund har Dalai Lamas konto 8901 följare (att jämföra med de mer än 8,5 miljoner följare han har på Twitter), men de ökar i takt med att nyheten om hans närvaro på Instagram blir känd för de stora massorna.

Lagt upp bild på Obama

Hittills har kontot bland annat lagt upp en bild på Dalai Lama när han träffar Barack Obama i vita huset i förra veckan, ett möte som fått kritik från kinesiskt håll.

Det framgår inte om Dalai Lama själv är den som styr kontot.

"Du kan inte skylla på teknologin"

I en intervju med Time härom veckan berättade Dalai Lama om sin syn på sociala medier. På frågan om Facebook och Twitter hjälper eller skadar vår lycka svarade han:

– Det beror på hur du använder dem. Om personen har en inre styrka är det inget problem. Men om en persons sinne är svagt, uppstår mer förvirring. Du kan inte skylla på teknologin. Det beror på personen som använder teknologin.

Dalai Lama är den högsta ledaren för de tibetanska buddhisterna. Han lever sedan länge i exil i Indien och fick Nobels fredspris 1989.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida