Foto: Patrick Sison
 Foto: Patrick Sison

Klart: Facebook köper  appen Whatsapp

Publicerad

Sociala medier-jätten Facebook genomför det största uppköpet i företagets historia.

Nu är det klart att meddelandeappen Whatsapp köps för 137 miljarder kronor.

EU godkände affären under fredagen.

Världens största sociala nätverk Facebook har fått tillstånd av EU att slutföra köpet av Whatsapp. Den populära appen, som kan användas för att skicka meddelanden och bilder till en eller flera personer, köps för 19 miljarder dollar, motsvarande drygt 137 miljarder kronor, skriver Reuters.

– Vi har noggrant granskat det föreslagna förvärvet och kommit till slutsatsen att den inte skulle hindra konkurrensen i den här växande marknaden, säger EU-kommissionären Joaquín Almunia enligt Reuters.

Kan konkurrera ut telekomföretag

Affären är den största som Facebook har genomfört sedan starten för 10 år sedan. Reuters skriver att Whatsapp kan komma att bli en utmanare till företag som Deutsche Telekom, Orange och Telecom Italia då företaget planerar att erbjuda gratis röstsamtal till sina 450 miljoner användare.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag