Enligt en ny undersökning attraheras kvinnor av män som klär sig i rött. Foto: THINKSTOCK
Enligt en ny undersökning attraheras kvinnor av män som klär sig i rött. Foto: THINKSTOCK

Klä dig i rött – och få kvinnorna på fall

Publicerad
Är du man och vill få kvinnorna på fall? Då ska du klä dig i rött.
Kvinnor uppfattar nämligen rödklädda män som mer attraktiva.
I en ny studie som publicerats i Journal of experimental psychology framgår det att män klädda i rött uppfattas som mäktigare och sexigare av kvinnor.
Färgen signalerar hög status och god ekonomi – vilket kvinnorna attraheras av. Det menar psykologen Andrew Elliot vid University of Rochester, som är en av dem som gjort studien.
– I det vilda är rött en indikator på styrka och dominans. Men här var något mer inblandat, även om den underliggande meningen var den samma – att det här är en man som kommer att ta hand om mig, som har goda gener och kan försörja mig, säger Andrew Elliot till CBS news.
Röda kläder attraherar dock inte bara kvinnor – även män går i gång på färgen. Andrew Elliot har i en tidigare studie, tillsammans med Daniela Niesta, även undersökt detta och kom då fram till att männens attraktion berodde på att färgen signalerar sexuell mottaglighet i djurriket.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida