Man kan få ångest av att söka bland mängder av profiler på nätdejtingsajter. Det framgår i en kandidatuppsats som gjorts av två studenter på Handelshögskolan i Stockholm. Foto: THINKSTOCK
Man kan få ångest av att söka bland mängder av profiler på nätdejtingsajter. Det framgår i en kandidatuppsats som gjorts av två studenter på Handelshögskolan i Stockholm. Foto: THINKSTOCK

Fler partnerval på nätet ger ångest

Publicerad
Uppdaterad
Ska du satsa på gitarrspelande 28-åriga Sara från Göteborg eller på 32-årige hundälskaren Ninos från Örebro?
Att sitta och söka bland hundratusentals profiler på en dejtingsajt kan ge svår beslutsångest.
– Människan är inte skapt för att välja bland så många. Det gör att vi hela tiden letar efter något bättre, säger Josefine Bengtsson, student på Handelshögskolan i Stockholm.
Genom enkäter och intervjuer har hon i sin kandidatuppsats, tillsammans med Jessica Wennerstein, undersökt hur valmöjligheterna påverkar vårt partnerval.

Fler val gav mer ångest

De lät 130 personer välja mellan fyra fiktiva profiler och lät samtidigt en lika stor grupp välja bland 20 profiler. De som hade fler att välja mellan upplevde valet som roligare, men ångrade sig oftare och fick ångest i större utsträckning än de som hade få valmöjligheter.
– Dejtingsajterna borde uppmana folk att smalna av sina sökningar. Att få färre träffar gör det lättare att hitta någon, säger Josefine Bengtsson.
Enligt Spraydate, med 900 000 registrerade profiler på sajten, vill nätdejtarna ha ett stort utbud.
– Det är det allra viktigaste, har vi sett i undersökningar bland medlemmar. Men det går att söka med snäva kriterier, det är upp till varje person, säger Nils Persson, produktchef på Spraydate.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida