Maria Rashidi, ordförande Kvinnors Rätt. Foto: Mikael SjöbergMaria Rashidi, ordförande Kvinnors Rätt. Foto: Mikael Sjöberg
Maria Rashidi, ordförande Kvinnors Rätt. Foto: Mikael Sjöberg
Modellen Mariah Idrissi i H&M:s reklamkampanj. Foto: H&MModellen Mariah Idrissi i H&M:s reklamkampanj. Foto: H&M

Modellen Mariah Idrissi i H&M:s reklamkampanj.

 Foto: H&M
Reklambild från Åhléns. Foto: ÅhlénsReklambild från Åhléns. Foto: Åhléns

Reklambild från Åhléns.

 Foto: Åhléns

Varför gör ni reklam för könsapartheid?

Publicerad

Slöjan är ett hett debattämne eftersom det betraktas som ett oskyldigt "klädesplagg" som man tar på sig "frivilligt".

Men plagget är inte en bikini som kan tas av och på när som helst.

Vet Åhléns och H&M vad de håller på med när de gör reklam för slöjan? skriver Maria Rashidi.

Öppet brev till Antonia Ax:son-Johnson och Stefan Persson:


När jag för ett par veckor sedan gick förbi Åhléns i Stockholms city blev jag uppmärksam på jätteaffischer med unga sexiga tjejer insvepta i muslimska slöjor. Minnena från min ungdom dök upp och ångesten började stiga.

Det var 1979 när den islamiska kulturrevolutionen exploderade i Iran och det var då jag som knappt tjugoårig ung gift kvinna plötsligt ställdes inför slöjtvånget. De nya makthavarna ansåg att slöjan skyddar oss svaga kvinnor från "västförgiftning" – gharbzadegi – och därför matades vi med kyskhetsetikens religiösa propaganda från morgon till kväll. Min man ville övertyga mig om att obeslöjade kvinnor är "smutsiga" och ute på gatorna skrek kvinnliga poliser åt mig "Syster, rätta till din slöja! Bort med läppstiftet, annars...". Detta "annars" fick jag bevittna när jag såg att en av mina yngre systrar, som vägrade torka av läppstiftet, fick sina läppar uppskurna med polisens kniv så att blodet forsade ur munnen. Där upphörde mina protester.

 

Nu sitter jag inte i Teheran utan framför Åhléns i Stockholm och undrar om Åhléns och H&M vet vad de håller på med när de gör reklam för slöjan.

"Vi kommer alltid att jobba med att skapa inkluderande kommunikation på olika sätt" säger PR-chefen på Åhléns när jag går igenom reaktionerna på modekampanjen. Man kunde tänka sig att näringslivets chefer som "följer samhällsutvecklingen" känner till hur människor indoktrineras världen över.

Slöjan blev ett hett debattämne eftersom det betraktas – av många välmenande svenskar – som ett oskyldigt "klädesplagg" som man tar på sig "frivilligt". Men plagget är inte en bikini som kan tas av och på när som helst. Med slöjan tar kvinnor på sig en religion och dess etiska regler och värderingar. "Tygbiten" fungerar som ett verktyg för könssegregation eftersom slöjan bärs enbart av "det andra könet" – inte av "det första". Frihetsbegränsningar är invävda i slöjan och jag befarar att Åhléns och H&M inte har tänkt på det.

Låt mig nämna några:

 

1. En kvinna - med eller utan slöja - är per automatik utesluten från all religiös makt. Det finns nog inte en moské i världen där kvinnliga imamer leder bönen för båda könen.


2. Möjligheten till månggifte finns för män, inte för kvinnor.

 

3. För en troende muslimsk kvinna är det i praktiken omöjligt att gifta sig med en ateist, hindu eller buddhist. Det kan ses som religiös rasism som makthavarna håller tyst om.

 

4. Inför religiösa auktoriteter kan ingen troende muslimsk kvinna kräva rätten att kunna välja sina kärleksrelationer före äktenskapet utan att riskera hot eller bestraffningar, även dödsstraff som tillämpas i flera muslimska länder. I dessa länders propaganda betraktas den sekulära västvärlden som omoralens kaos och ignorans - jahilyja. Att kvinnor i väst har makten över sin mödomshinna (som inte finns), föder alltför få barn och alltför ofta skiljer sig, är en mardröm för ledande muslimska teoretiker som backade upp Khomeinis kyskhetsrevolution. Slöjan är alltså en symbol för oskuldsetiken som är inte "valfri" som bikinin.


5. Mardrömmarnas mardröm för djupt troende blev att homosexuella fick rättigheter i flera demokratier. Inte ens i Sverige kan en troende i slöja öppet ingå i en lesbisk relation och bli accepterad av ett vanligt muslimskt samfund. Konsekvenserna för homokärlek i Iran, Saudiarabien, Afghanistan, Uganda, etc. kan bli döden.

 

Frihetsbegränsningar finns insydda i slöjan och om någon öppet skulle våga sätta sig emot dem då tillhör hon undantagen som inte representerar religionen utan bara sig själv. Ett problem för välmenande svenskar som aldrig upplevt det totalitära systemet är att många kvinnor i väst påstår att de tar på sig slöjan frivilligt. Det är ett skådespel eller självbedrägeri och borde ses i sitt sammanhang som alla andra former av internaliserat förtryck.

Jag anser också att ju flera motsättningar som könsapartheidskulturer alstrar som byggs in i samhället desto större framgångar får de invandrarfientliga som SD. När makthavarna abdikerar från att lösa dessa konflikter då får vi ett samhälle med parallella kulturer i gettoliknade områden. Alltså: reklam för slöjan är ett bidrag till könsapartheid som i sin tur är bingo för SD.

Jag hoppas att detta inte är avsikten och därför vänder jag mig till er högsta ansvariga, Antonia Ax:son Johnson och Stefan Persson:

Jag vädjar till er att sätta stopp för denna slöjkampanj innan någon av era "neutrala" art directors tar nästa mångkulturella steg "framåt" med sexiga reklambilder för kyskhetsbältet som skulle inkludera även andra än bara muslimer.

Jag ser framemot ert svar.

 

Maria Rashidi

Ordförande Kvinnors Rätt

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag