Striden i luften. "Anställningstryggheten och arbetsvillkoren för de anställda i flygbranschen är i fritt fall, vilket i slutänden går ut över flygsäkerheten", skriver Ali Esbati (bilden) , arbetsmarknadspolitisk talesperson (V), tillsammans med den tidigare flygvärden Zakarias Zouhir. Foto: Mikael Sjöberg
Striden i luften. "Anställningstryggheten och arbetsvillkoren för de anställda i flygbranschen är i fritt fall, vilket i slutänden går ut över flygsäkerheten", skriver Ali Esbati (bilden) , arbetsmarknadspolitisk talesperson (V), tillsammans med den tidigare flygvärden Zakarias Zouhir. Foto: Mikael Sjöberg

Usla arbetsvillkor går ut över flygsäkerheten

Publicerad

Vi måste sluta att passivt bevittna flygbolagens race-to-the-bottom. Billiga flygbiljetter kan inte vara viktigare än flygsäkerhet och schysta villkor för de anställda, skriver 

Ali Esbati och Zakarias Zouhir.

Ett passagerarplan har störtat i Alperna och alla ombord har sannolikt omkommit. Vad säger man när det värsta redan har hänt? Vi vet ännu inte vad som har orsakat just den här fruktansvärda olyckan, men vi måste ändå våga prata om hur säkerheten inom flyget långsamt men obönhörligt har eroderats under en följd av år. Minskade marginaler ökar riskerna, oavsett vad som utlöser nödlägen.

Sanningen är att i lågprisbolagens tävlan om passagerare har kabinpersonalens arbetsvillkor kraftigt försämrats och deras främsta uppgift, säkerheten, har nedgraderats i samma takt som Richard Branson och Björn Kjos har uppgraderats på Forbes rikaste-lista.

I den självklara förtvivlan och upprördheten över flygolyckan, får vi ändå inte glömma att just nu utkämpas en principiellt viktig strid för alla löntagare och flygresenärer. Nyligen lyckades Norwegians piloter efter en strejk knyta tillräckligt starka band till moderbolaget för att kunna blåsa av konflikten denna gång, men vi lär snart vara där igen. Möjligheterna att använda sig av bemanningsbolag har öppnat upp för oanade möjligheter för arbetsköpare att stärka sin ställning på de anställdas bekostnad.

Vi har på senare tid sett ett flertal exempel på hur arbetsgivare gör sig av med tillsvidareanställd personal, som får göra sina gamla jobb till sämre villkor och lägre löner som inhyrda från bemanningsföretag eller som ofrivilliga egenföretagare. Flygbolagen tävlar med varandra för att undvika arbetsgivaransvar, arbetsmiljöansvar, facklig representation, skatter och andra sociala avgifter.

Det började med rederinäringen, fortsatte med åkerinäringen, därefter följde taxibranschen och bussbolagen. Vi har även sett hur anställningstryggheten urholkats långt in i tjänstemanna- och kreativa branscher som medier, reklam och kultur.

Men just nu pågår striden i luften. Anställningstryggheten och arbetsvillkoren för de anställda i flygbranschen är i fritt fall, vilket i slutänden går ut över flygsäkerheten. Arbetspass på upp till 15 timmar i sträck är inte ovanligt, vilket gör att personalen inte har tid för återhämtning.

Otrygga anställningsförhållanden leder i sin tur till stress och oro. Resultatet är utmattade, oroliga och stressade anställda, något som ofrånkomligen innebär en försämrad flygsäkerhet för såväl anställda som passagerare. Detta är en helt oacceptabel utveckling, för både personal och passagerare.

Det är hög tid att sätta stopp för den sociala dumpning som pågår i flygbranschen. Det här handlar inte enbart om anställningstrygghet och flygsäkerhet i flygbranschen, även om det är allvarligt nog. Vänsterpartiet driver på för att motverka urholkningen av anställningstryggheten och säkerheten i flygbranschen, som i dag sprider sig över hela arbetsmarknaden.

Vi har tre övergripande krav. För det första vill vi att regeringen tillsätter en utredning om social dumpning inom luftfarten. För det andra vill vi att regeringen ska ställa krav på att flygoperatörer ska ha en hög andel av sin personal anställd i samma bolag som har drifttillståndet. För det tredje vill vi att kollektivavtal ska vara ett krav vid offentlig upphandling av flygtjänster. Generellt måste regeringen visa sitt engagemang i handling - både på hemmaplan och inom EU-systemet.

Det är dags att på allvar ta strid för flygpersonalens anställningstrygghet och arbetsvillkor i stället för att passivt bevittna flygbolagens race-to-the-bottom. Billiga flygbiljetter kan inte vara viktigare än flygsäkerhet och schysta villkor för de anställda.

 

Ali Esbati, arbetsmarknadspolitisk talesperson (V)

Zakarias Zouhir, fd flygvärd/kabinchef

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag