Turismen i Sverige ökar, sedan år 2000 har den nästan fördubblats. New York Times plockade till exempel nyligen in Dalarna på listan över resmål de ansåg att man skulle besöka 2012. Foto: Lennart Rehnman
Turismen i Sverige ökar, sedan år 2000 har den nästan fördubblats. New York Times plockade till exempel nyligen in Dalarna på listan över resmål de ansåg att man skulle besöka 2012. Foto: Lennart Rehnman

Turismen gör så att ekonomin blomstrar

Publicerad

Överfyllda papperskorgar, långa köer till åkattraktionerna på våra nöjesparker och trängsel på huvudgatorna i våra sommarstäder - många ser bara det negativa med att Sommarsverige fylls med turister. För oss är det omvänt - det är goda nyheter när fler turister väljer att semestra i Sverige. Siffror som Tillväxtverket nyligen släppte visar att turismens totala omsättning ökade med 6,4 procent. Det betyder jobb och utveckling för hela landet.

Vi ska sträcka på oss lite extra i sommar - för allt fler väljer att turista i Sverige. Det globala resandet stärktes under 2011 och turismens totala omsättning uppgick till 264 miljarder, en ökning med 6,4 procent. Sverige har till och med gått om populära turistländer som Brasilien och Kroatien. Enligt UNWTO:s rapport över världens starkaste turistekonomier 2011 toppar USA och Sverige klättrar nu tre placeringar till en 21:a plats.

 

Vi har en bra placering, men vi är inte nöjda och det finns mycket som talar för att fler länder kommer bli förbisprungna. Sverige ligger nämligen otroligt bra till när folk väljer turistmål och det är ett land det snackas om. Enligt en undersökning som VisitSweden har gjort har andelen bloggar som handlar om turism i Sverige ökat i de flesta länder, speciellt norrmännen bloggar frekvent om vårt land. Tidningen New York Times plockade nyligen in Dalarna på listan över resmål de ansåg att man skulle besöka 2012. Men det finns förstås många andra turistmål som lockar hit folk från alla världens hörn. Svensk mat och natur har bidragit till att sätta vårt avlånga land på världskartan. Även flera av våra kreativa näringar har hjälpt till att förbättra varumärket Sverige, som musik, mode, litteratur för att nämna några.

 

Jämför man med år 2000 så har utländska besökares konsumtion i vårt land fördubblats, från cirka 40 miljarder per år till närmare 99 miljarder, om man bortser från inflationen. Både exportvärdet och antalet anställda har fortsatt att öka och bidrar därmed till att skapa tillväxt i Sverige. Turismen omsätter nu så mycket att det är en av våra basindustrier. Vi som politiskt ansvariga för turism, Sverigebilden och vår utrikeshandel tycker förstås det är glädjande att turismen går så bra, men det ställer också stora krav på både regeringen och företagare att fortsätta vara drivande.

 

Regeringen har genomfört flera insatser för att skapa förutsättningar för fler och växande företag, som halverad arbetsgivaravgift för unga, jobbskatteavdrag och halverad restaurangmoms. Genom Attraktionskraft Sverige arbetar nu regeringen för att öka intresset för landets alla delar. Det gör vi bland annat genom att satsa 60 miljoner kronor på utveckling av hållbara turistdestinationer via Tillväxtverket. VisitSwedens anslag förstärks till totalt 150 miljoner kronor för att marknadsföra Sverige utomlands. Svensk besöksnäring lanserade 2010 genom Svensk Turism en nationell strategi med målet att fördubbla den turistiska konsumtionen till 500 miljarder kronor per år och skapa 35 exportmogna destinationer till år 2020. Dessutom fortsätter arbetet med offentligt främjande utomlands. Exportrådet får under perioden 2012-14 utökade medel för sin verksamhet.

Regeringen har även koordinerat insatserna utomlands tydligare för att stärka det svenska varumärket för ett större genomslag. Man genomför till exempel fler gemensamma aktiviteter samtidigt runtom i världen enligt en sammanhållen främjarkalender.

 

Så nästa gång ni står i en kö till en guidad båttur, då kan ni tänka på att turismsektorn har bidragit med över 31 000 nya jobb sedan år 2000. Under förra året jobbade närmare 162 000 personer på nöjesfält, museer, båtar och andra företag inom den här sektorn. Dessutom ser det ut som vi kan vänta oss fler positiva nyheter i framtiden, för enligt internationella bedömningar kommer turismen att öka med minst tre procent årligen fram till 2030.

 

Annie Lööf (C)

Näringsminister.

 

Ewa Björling (M)

Handelsminister.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida