Foto: Izabelle Nordfjell
 Foto: Izabelle Nordfjell

"Tullverkets agerande försvårar frihandeln"

Publicerad

Sverige har byggt sitt välstånd på frihandel. Frihandeln är en förutsättning för tillväxt och jobb och det borde vara självklart att ett land som Sverige, som är så beroende av handeln, har ett Tullverk som förenklar den legala handeln över gränserna.

Men det finns tyvärr många exempel på när Tullverket agerat precis tvärtom. Ett aktuellt exempel är Tullverkets hantering av de nya standardiserade mobilladdarna som finns på de flesta mobiltelefoner i dag. Tullverket måste backa från beslutet att ta ut extratullar på mobilladdare, när det faktiskt finns regler som säger att informationsteknik ska handlas tullfritt.

För fem år sedan gick de största mobiltillverkarna med på att använda sig av en och samma mobilladdare, efter att EU-kommissionen hotat med att lagstifta fram en standardisering. Att tvinga alla företag att använda samma standard kan ifrågasättas i sig, men nu är problemet hur Tullverket hanterar förändringen. Tullverkets agerande sätter nämligen käppar i hjulet både för tillverkare, handeln och konsumenterna.

Egentligen borde problemet aldrig ha uppstått. Sedan 1997 handlas all informationsteknik tullfritt i nästan hela världen. I dag täcks 97 procent av världshandeln med informationsteknik av WTO:s avtal om informationsteknik (ITA). Avtalet har varit en viktig del i de senaste årens teknikrevolution. Det är ett skolexempel på när frihandel leder till utveckling och tillväxt.

Men efter att EU tvingat fram den nya standarden för mobilladdare har Tullverket menat att mobilladdaren är en helt annan produkt, eftersom den nya laddaren har en USB-anslutning som teoretiskt sett även kan användas för andra saker än att ladda mobilen. Därför har Tullverket valt att belägga mobilladdarna med en importtull på 3,3 procent. Tullverkets klassificering leder till dyrare och krångligare handel helt i onödan och myndighetens agerande bryter mot andan i ITA-avtalet.

Det här är ett av många exempel på att endast Sverige svenska byråkrater har. För i andra länder har man insett att detta är en märklig tolkning av tullreglerna, och inte tagit ut någon extra tullavgift, just för att inte krångla till det i onödan och för att det inte ska bli dyrare för konsumenterna. Tullverkets generaldirektör borde förklara varför myndigheten håller byråkratiskt krångel högre än andan i de frihandelsavtal vi har ingått. Jag förutsätter att Tullverket inser orimligheten i sin tolkning och i stället gör som andra länder och slopar tullarna. Det är det enda rimliga i ett frihandelsvänligt land som Sverige.

Christofer Fjellner (M)

Europaparlamentariker

Ledamot av handelsutskottet

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag