Expressen 19 och 20 mars.
Expressen 19 och 20 mars.

Tjejer, gör något vettigt i stället!

Publicerad
Uppdaterad
För 150 år sedan byggde ungdomar vår järnväg, våra hus, vårt samhälle - i dag
fotograferar de sin fika. Att planlöst konsumera för att må bra är ett sorgligt beteende.
Det menar komikern Tobias Persson som i tv har kritiserat modebloggare som Isabella Löwengrip, "Blondinbella".
Unga tjejer tar sms-lån för att köpa en svindyr märkesväska och värderar nya bröst och botox mer än bra slutbetyg,
skriver Persson i dag.
Häromdagen skrev Isabella Löwengrip, ”Blondinbella”, att kritiker ska sluta gnälla på hennes blogg. Isabella, jag, miljöpartiets Maria Wetterstrand, Ebba von Sydow med flera deltog på SVT Debatt nyligen. Därefter har debatten om modebloggar blossat upp.
Inledningsvis, Isabella Löwengrip och Ebba von Sydow: Jag vill ogärna gå i polemik (nej, det är inget klädmärke) utan vidga debatten, bortom era bloggar. För det första: Bespara mig referenser om ”Jante” och ”den svenska avundsjukan”.
Att jag, och förmodligen andra, vänder mig emot det ni står för, via era – här kommer det ord ni älskar mest – ”varumärken”, har inte med avund att göra. Jag ogillar värderingarna, helt enkelt. Detta, gott folk, vet von Sydow innerst inne, även om hon i ”Debatt” med sina teatraliskt himlande ögon och indignerade öppna mun såg ut som om hon svalt havsvatten i fyra minuter.

Att planlöst konsumera för att må bra och konstant framhäva ytan som det viktigaste i livet är, tycker jag, ett sorgligt beteende – oavsett ålder och kön. Det handlar alltså inte om, som du, Ebba Von Sydow, med retorisk rutin hävdade i tv-debatten att jag missunnar unga kvinnor att tjäna pengar.
Herregud! Jag är inte ute efter er personligen för att ni är kvinnor eller tjänar mer än vad jag gör. Jag bugar för ert driv och affärskunnande men jag ogillar skarpt det ni representerar – det är en väsentlig skillnad!
Visst tycker jag biltidningar för killar med all sin primitiva, stereotypa machoreklam för parfym, klockor och annat är lika vedervärdigt som när tjejer uppmanas köpa mascara i alla blaskor men nu var det er och era bloggars konsumtionshets debatten gällde – för den här gången. Det är som att protestera mot kriget i Irak och få frågan: Men kriget i Kenya då?
Det gör faktiskt mer ont i mig när just unga tjejer tar sms-lån för att köpa en svindyr märkesväska de inte behöver än när en medelålders man köper en platt-tv till toaletten.
Dessutom mår, som bekant, unga tjejer sämre än unga killar vilket för oss in på ert ansvar med er mediemakt.

Ni vet att många tjejer
värderar nya bröst och botox mer än ett bra slutbetyg. Jag säger inte att ni med era bloggtips bär ensam skuld – långt därifrån – men ni bidrar! Ni påverkar dessa unga själar, oavsett om ni vill erkänna det för er själva eller inte! Med ert ständiga poserande i dyra plagg signalerar ni dessa värden (därav skyltdockor-referensen i tv). Jag anser att man på ett större plan – eller ”global marknad”, som ni skulle sagt – har ett ansvar för allt man sänder ut offentligt.
Hur kan ni tro att ni inte pådyvlar tusentals osäkra tonåringar ännu mer osäkerhet med er absurt ytliga livsstil?

”Jag vill få upp tjejers dåliga självförtroende och självkänsla” säger Löwengrip i en intervju i TV8 nyligen. Jag lyfter på hatten för detta (ingen märkeshatt men ändå). Dock undrar jag hur du planerar att genomföra dessa beundransvärda visioner. Genom att fotografera fler lattemuggar? Genom att tipsa om dyra jackor de inte har råd med? Anser du att man kan sminka sig lycklig och fnittra sig allmänbildad? Kom inte och säg att du förespråkar ”man duger som man är”-filosofin. Det skulle inte ens Ebba tro på.
Visst, ni kan skratta hela vägen till banken och hävda att ni är starka ”varumärken” men frågan är ju: vad står dessa varumärken för? Vad ska vi ha dem till? Om jag förstår er rätt så kvittar detta, så länge det
genererar pengar!

”Egoism är positivt
, det är ju därför jag har lyckats, jag är väldigt självgod av mig” säger Löwengrip. Jo, tack! Jag ser dagligen de som delar dina värderingar skrika på tunnelbanan, fnysa åt uteliggare och
behandla stan som en privat catwalk i väntan på att bli ”upptäckta” för att – gud bevars – slippa ha ett vanligt jobb!
Jag vet att merparten av de unga i dag är reko och faktiskt bryr sig om sin omvärld, även om det är lätt att glömma.
Samtidigt ser jag en navelskådande, blasé och världsfrånvänd generation som med putande läppar och förakt i blicken spänns fast på räkmackor och kräver att knuffas mot sin talkshow.
För 150 år sedan byggde ungdomar vår järnväg, våra hus, vårt samhälle –
i dag fotograferar de sin fika. God natt jord!

Tobias Persson

Ståuppkomiker.
Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag