Pontus Tengby. Foto: Privat.Pontus Tengby. Foto: Privat.
Pontus Tengby.  Foto: Privat.
Pontus Tengbys finger. Foto: Privat.Pontus Tengbys finger. Foto: Privat.
Pontus Tengbys finger.  Foto: Privat.
Foto: Christine OlssonFoto: Christine Olsson
 Foto: Christine Olsson

Ta inte upp plats på akuten i onödan

Publicerad

Akutvården är till för de som är i behov av akut vård. Ändå går det att hitta alla möjliga typer av patienter i väntrummet. Det är dags att göra något åt det, skriver Pontus Tengby.

Klockan är halv fyra på morgonen och läkaren ber om ursäkt för att jag har fått vänta närmare sju timmar på att få träffa honom. Han suckar:

"Vi har egentligen kapacitet att snabbt ta hand om alla akuta fall, men många dagar blir det så här."

Runt omkring mig på Södersjukhusets akutmottagning ligger mängder av människor med varierande skador. Många lider uppenbart av smärta. Själv har jag skurit mig i vänster långfinger med en kökskniv. Det är på inget sätt livshotande, men jag är i behov av akut vård. Jag behöver sy ihop min fingerspets igen.

LÄS MER: Uppsök inte läkare för vanliga åkommor

 

Jag svarar den vänliga läkaren att jag har full respekt för deras bedömning av prioritetsordningen. Tyvärr är det många som inte visar den respekten. Och det gör läkaren bedrövad.

Under timmarna i väntrummet ser jag själv två personer bli informerade att deras åkommor inte är akuta och att de bör åka hem och i stället söka vård på sin vårdcentral dagen därpå. Då blir de sura och vägrar. De ska minsann vänta tills det är deras tur.

Endast ett medicinskt utlåtande räcker uppenbarligen inte.

Samtidigt hör vi smärtskrik ljuda genom korridorerna. 

 

LÄS MER: Knip, kvinnor – det är svårt att föda i luftslott

 

Och de här två personerna är inte några enstaka fall. Läkaren förklarar att anledningen till att väntetiderna är så långa ofta beror på den här typen av vårdsökande. Under just den här dagen har de varit ovanligt många. Och det leder till extrema väntetider under kvällar, nätter och helger. Och i slutändan går det ut över andra människor och deras vård.

Läkaren visar ett otroligt tålamod i situationen, men det är uppenbart att han är frustrerad.

Det finns så klart mängder med olika anledningar till varför människor söker vård i onödan, men han har ett enkelt första steg mot en lösning på problemet: Bättre information till allmänheten om vad som gäller när man söker vård.

 Till exempel vilka närakutmottagningar som finns och vilka skador som vårdcentralerna är fullt kompetenta att hantera. Vårdguiden och landstinget har ett stort ansvar. Det är dags att de tar det och ser till att informationen når ut.

Jag vill också dra mitt strå till stacken och informera: Ta inte upp plats på akutmottagningarna i onödan!

 

Pontus Tengby

Tjänsteman, Miljöpartiet i Stockholmsregionen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kommentera och läs andras kommentarer Regler & villkor
Till Expressens startsida

Mest läst i dag