Mattias Svensson menar att Systembolaget är odemokratiskt som försöker stoppa en matkedja från att sälja specialimporterade kvalitetsviner. Foto: Anna Hållams
Mattias Svensson menar att Systembolaget är odemokratiskt som försöker stoppa en matkedja från att sälja specialimporterade kvalitetsviner. Foto: Anna Hållams

Systembolaget agerar på odemokratiskt sätt

Publicerad

Det är svårt att ta Systembolaget på allvar när de hävdar att folkhälsan står och faller med om folk får importera kvalitetsviner till matkassen. Det enda som är vilda västern är bolagets polisanmälningar, skriver Mattias Svensson.

Sedan 2007 har svenskar genom den så kallade Rosengrendomen rätt att importera alkohol för eget bruk från andra EU-länder. Denna möjlighet har på senare år givit svenska konsumenter ett större utbud av framför allt kvalitetsviner (att konkurrera med Systembolagets pressade marginaler på lådviner går inte). Vinklubbar och företag erbjuder ett sortiment vid sidan av Systembolagets massinköp, där även viner från små gårdar eller utifrån specialkunskap om enskilda länder blir tillgängliga för vinintresserade svenskar.

Det har skapat viss uppmärksamhet i medierna att en svensk affärskedja lanserat möjligheten att beställa importerat vin med sin matkasse. Liknande samarbeten förekommer dock redan, utan indikationer på att detta skulle hota folkhälsan eller vara ett sätt för minderåriga att få tag på alkohol.

Tvärtom minskar genomsnittskonsumtionen i Sverige sedan ett antal år, inte minst bland ungdomar. Men det sker inte genom att vi spottar i glasen, utan huvudsakligen genom att svensken dricker mer öl och vin och mindre sprit, samt mer till vardags och mindre på en gång till helgen.

Vardagsdrickandet har också hälsorisker, och leverskadorna har ökat betydligt, men på det hela taget är det svårt att se hot mot folkhälsan i de senare decenniernas utveckling. Alkoholrelaterad dödlighet har varit stabil sedan slutet av 1980-talet. Gatuvåld har enligt sjukvårdsstatistik och brottsofferenkäter inte ökat, även om anmälningarna gjort det. Alkoholrelaterat dödligt våld har kontinuerligt minskat, mer än annat dödligt våld.

Det intressanta är att detta skett samtidigt som svenskarna, inte minst sedan EU-medlemskapet 1995, fått gradvis ökade friheter på alkoholområdet. Fem av sex monopol har avskaffats, bland annat importmonopolet. Nöjeslivet har fått mångfalt fler utskänkningstillstånd och generösare öppettider. Vi får sedan 2004 föra in 10 liter sprit, 90 liter vin från resor till EU-länder, mot tidigare 1 liter. Systembolaget har blivit mindre restriktivt, med bredare utbud, lördags- och kvällsöppet och självplockning i butikerna. Förändringar som inte sällan drivits igenom mot ledningens vilja, men som förstås ökat butikernas popularitet.

Friheten har ökat utan att expertisens varningar om hämningslöst drickande och ökande skador och dödlighet varit i närheten av att infrias. I själva verket dricker svenskarna mer ansvarsfullt nu.

Sven Melanders ständigt packade semestersvensk från 1980-talets humorfilmer är lika mycket en anakronism som dåtidens restriktiva alkoholpolitik.

Det är således svårt att ta Systembolagets Magdalena Gerger och Cecilia Schelin Seidegård på allvar när de försöker hävda att folkhälsan står och faller med om folk får importera kvalitetsviner till matkassen. Det enda som närmar sig vilda västern är Systembolagets attacker mot legala vinklubbar genom allt från kostsam opinionsbildning till dolda och öppna polisanmälningar.

Som vanligt i sådan krigföring är sanningen det första offret. När Gerger och Schelin Seidegård skriver att en studie visat att kommersiell näthandel kommer att stå för närmare en tredjedel av all alkoholförsäljning till konsumenter om tio år bör man veta att nätimporten står för mindre än en procent i dag, att studien är köpt av Systembolaget och att resultatet är prognoser som varierar mellan 1,3 och 28,7 procent. Gerger och Schelin Seidegård tar alltså ett extremvärde och plussar på lite till. Det är inte seriöst.

Det är överhuvudtaget oseriöst att ett statligt företag satt att förvalta ett monopol på detaljhandel försöker ta över demokratiska beslut kring privatpersoners rätt att importera öl, vin och sprit.

Systembolaget tycks inte bara ha hämtat sin affärsmodell från länder med ransonering och medborgarkontroll, utan även sin demokratisyn. Detta är allvarligt och behöver åtgärdas.

Alliansen gick 2006 till val på att begränsa statliga företags och myndigheters opinionsbildning och politiska påverkan. I en demokrati är myndigheter och statliga företag nämligen väljarnas tjänare, inte deras herrar.

 

MATTIAS SVENSSON

Författare till Glädjedödarna - en bok om förmynderi (Timbro 2011) samt rapporten Alkoholen - en lyckad svensk liberalisering (Timbro, 2012). Redaktör på Magasinet Neo.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag