Claes Hemberg, sparekonom vid Avanza Bank och författare till "Spara klokare 55+"
Claes Hemberg, sparekonom vid Avanza Bank och författare till "Spara klokare 55+"

Sluta slarva med
våra PPM-pengar

Publicerad

Provisionssäljare med fula knep tillåts härja fritt - Pensionsmyndigheten måste ta spararnas parti, skriver Claes Hemberg.

Pensionsmyndigheten, som förvaltar våra PPM-pengar och ansvarar för våra pensioner, håller på att förlora sin trovärdighet i vår tids viktigaste samhällsfråga: pensionerna.

I över tio år har våra växande PPM-pengar kittlat oss att tänka på våra pensioner. Vi har där samlat 100-tals miljarder och svenska folket har tillsammans lyckats att pressa fram sänkta avgifter och större valmöjligheter på ett sätt som få trodde var möjligt.

Men nu plötsligt känner spararna sig övergivna och vilsna. Frågan hettar till, men de saknar vägledning. Den bleka myndigheten klarar varken av landets viktigaste sajt, utbudet, handledning, mota bort säljare eller att delta i den så viktiga pensionsdebatten. Och nästa år lär stormstyrkan i debatten öka ytterligare i och med flytträtten och provisionsförbud.

Om våra PPM-pengar ska återta rollen som folkets murbräcka i finansvärlden och spararna själva ska ha självtillit att ta för sig krävs en rad viktiga reformer.

Först och främst måste själva grundtanken med våra PPM-pengar säkras:

Alla bortglömda och dåliga PPM-första-val måste göras om. Obligatoriskt omval vart femte år skulle rädda enorma belopp och skapa en återkommande och avgörande pensiondebatt. Så skulle Pensions-Sverige få ett naturligt nav att utgå ifrån. Och osäkra sparare skulle landa i den exemplariska PPM-soffan hos 7:e AP-fonden.

PPM-säljare, provisioner och massbyten måste stoppas. I dag säljs dåliga ogranskade fonder till hemska och dolda priser. Den ovaksamma myndigheten har här öppnat för råa säljares fula knep som sänker respekten även för annat sparande och vår privatekonomi.

Pensionsmyndigheten måste ta den dagliga debatten och samtidigt arbeta med privatekonomisk folkbildning. De har fakta och kontakter med sparare som ingen annan. Svenska sparare kan inte längre acceptera att landets skyggaste myndighet tjuvhåller på sin kunskap inom vår tids viktigaste samhällsfråga.

Pensionsmyndigheten måste också återupprätta sitt förtroende hos alla de 500 000 aktiva PPM-sparare som utan betalning lojalt bland vänner och bekanta har bedrivit folkbildning som ingen myndighet varit i närheten av. Många av dessa gräsrötter säger nu att "PPM blivit oförskämda" och vänder därför sina egna PPM-pengar ryggen.

Det måste bli lättare för privatpersoner att byta fonder och investeringsformer, från allehanda plattformar. I dag känner sig många sparare utelåsta från sina PPM-fonder. De borde finnas på alla banker och försäkringsbolag.

Reformera PPM-butiken, starta en PPM-app och annan modern teknik. Målet måste vara att inspirera - inte mota bort och bromsa. Låt framgångsrika PPM-soffan måttstocken i pensionsvärlden. Den kan skaka branschen både inom PPM, men också inför den stundande flytträtten.

Ge spararna ett ständigt bättre urval där nya alternativ tillkommer och svaga kort städas ut. Det är väsentligt för att upprätthålla spararnas kritiska ådra och intresse. Låt sparare som vill bojkotta fondernas avgifter investera dierkt i aktier, investmentbolag eller råvaror. Med ett bredare urval kan PPM-pengarna fortsätta intressera även de kunniga spararna, som ser igenom fondbolagens ohemula avgifter.

Bredda varje sparares val till tio möjliga alternativ. Det vet vi ger ett bättre sparande och ökar den pedagogiska rollen. Och det är viktigt när sparbeloppen nu börjar bli riktigt stora. Här skulle sparare kunna kombinera alternativ och därigenom lära sig mer om sitt sparande.

Ge spararna möjlighet att förvalta kontanter på kontona. Det ökar flexibiliteten och minskar risken att sparare glömmer bort sina PPM-pengar. Räntefonder vet vi är rena sömntabletterna för många sparare.

Förenkla uttagen och gör dem mer flexibla under pensionen. Det skulle öka ansvarskänslan. Det är trots allt spararnas pengar. Låt spararna bestämma om försäljningar och hur uttagen sker. Allt annat är oförskämt.

Pensionsmyndigheten måste bli avgjort bättre på att nå och engagera både ointresserade och de mycket insatta svenskar na . Det är ett samhällsansvar. Myndigheten har nödvändiga fakta, kontakter, hållhakar och bredd för att vara en motor i denna centrala samhällsdebatt. Det som fattas är mod och integritet att stå på spararnas sida mot den pengaslukande finansbranschen. För varje dag växer frågan och kommer så fortsätta närmaste årtiondena. Det är hög tid att ansvariga ministrar, Ulf Kristersson och Peter Norman, ser till att Pensionsmyndigheten nu tar spararnas parti.

 

CLAES HEMBERG

Claes Hemberg är sparekonom vid Avanza Bank och författare till "Spara klokare 55+"

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag