Tina Nyman. Foto: Privat.

Tina Nyman.

 Foto: Privat.
Matlåda till äldre. Foto: Privat.

Matlåda till äldre.

 Foto: Privat.

Skulle inte äta maten jag serverar de äldre

Publicerad

Jag skäms varje gång jag serverar våra äldre flera dagar gammal, ibland oigenkännlig, mat. Nu är det dags för politikerna att visa våra äldre vad de betyder för oss, skriver undersköterskan Tina Nyman.

Jag jobbade inom kök ett tag innan jag fick jobb inom hemvården som utbildad undersköterska. Efter att tidigare ha jobbat inom restaurang är jag supernoga med kvalitén på maten och även medveten om hur aptitlig mat ska se ut.

Därför kollar jag automatiskt i varje matlåda jag tar fram innan jag ska packa ner den i matväskan – och blir lika upprörd varje gång. Maten är inte vad man bör förvänta sig från ett tillredningskök, minst sagt.

Något som upprör mig är att man serverar mat som är lagad flera dagar tidigare. Personalen i hemvårdsgruppen levererar maten tre gånger i veckan till kunderna: måndag, onsdag och fredag.

Den mat man levererar är då alltid lagad minst en dag innan, eftersom den ska vara kall. Lämnar man mat på måndagen tar man med mat även för tisdagen, på fredagen tar man även med helgens matlådor och så vidare. Det innebär alltså att maten som serveras på måndagen oftast är tillagad på torsdagen eller fredagen.

Ibland undrar jag om maten ens håller tills den ska ätas. Om till exempel potatisen i måndagens matlåda är kokad på torsdagen eller fredagen. Hur bra är den då egentligen? Eller är fisken som lagas på måndagen verkligen ätbar på torsdagen? Det vet vi inte.

 

Jag hoppas varje gång att de inte blir magsjuka. Vi vet ju att känsliga maträtter inte kan stå för länge. Dessutom har de gamla ofta känsliga magar och då brukar det komma som ett brev på posten ganska snart efter att de ätit. Hemma är jag själv supernoga med att inte äta mat som stått någon dag för länge, då kastar jag det hellre.

Men våra gamla vana att äta upp den mat som serveras, vilket många av dem gör. Även om de kanske inte tycker att det smakar som "förr”, när de själva lagade maten. En del är bara tacksamma för att de får mat, helt enkelt.

Självklart kommer det in kritik till oss inom hemvården, antingen direkt från de äldre eller från anhöriga när vi träffar dem vid besök. Alternativt ringer de till oss på kontoret eller till vår chef. Jag förstår att anhöriga blir upprörda. Men det är vi som får kritiken, inte köket som då tillagar maten. Särskilt inte politikerna, som står ytterst ansvariga för denna mat.

 

Det finns inga skäl till varför man inte kan lyfta detta upp i ljuset och göra kraftiga förändringar.  

Politikerna borde se till att det finns pengar till värdig mat och tillräckligt med utbildad personal som kan laga den. Ska det vara så svårt?

Politikerna borde kanske själva ställa sig i köket och se hur man tillreder den mat som serveras till våra gamla? Ta sig en ordentlig koll i kylskåpen i väntan på att vi hemvårdspersonal hämtar dem. Jag kan inte tänka mig att politikerna skulle göra något sådant. Men jag tror ännu mindre på att de själva skulle vilja få besök av hemvårdspersonal som kommer med en matlåda och värmer den åt dem – för att sedan upptäcka att den är smaklös eller inte tillräcklig för att de ska bli mätta.

De skulle nog inte heller vilja äta den gryta som man inte kan identifiera innehållet i. Eller den vattniga ostkakan som varit frusen innan den serverades och mosad till oigenkännlighet.

Jag kan inte heller tänka mig att våra politiker våga möta oss som jobbar inom hemvården, eller den kritik vi får från våra gamla och deras anhöriga.

Men jag utmanar dem! Jag utmanar dem att beställa våra matlådor, att värma dem och servera sin fru eller make med.

Det är de värda.

 

Tina Nyman

Undersköterska i hemvården

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag