Jessica Rosencrantz (M). Foto: Andreas Alfredsson / Moderaterna / TT NYHETSBYRÅNJessica Rosencrantz (M). Foto: Andreas Alfredsson / Moderaterna / TT NYHETSBYRÅN
Jessica Rosencrantz (M). Foto: Andreas Alfredsson / Moderaterna / TT NYHETSBYRÅN
Foto: Tomas Oneborg/Svd/Tt / SVENSKA DAGBLADET TT NYHETSBYRÅNFoto: Tomas Oneborg/Svd/Tt / SVENSKA DAGBLADET TT NYHETSBYRÅN
 Foto: Tomas Oneborg/Svd/Tt / SVENSKA DAGBLADET TT NYHETSBYRÅN

SJ:s tåg ska inte ha en ”kvinnoavdelning”

Publicerad

Att öka kvinnors trygghet är en mycket viktig jämställdhetsfråga, men vägen dit får inte gå via könssegregation på allmänna platser eller i kollektivtrafiken, skriver Jessica Rosencrantz (M).

Som första land i Europa ska Tyskland införa separata vagnar för kvinnor och män på tåg.

Att öka kvinnors trygghet är en mycket viktig jämställdhetsfråga, men vägen dit får inte gå via könssegregation på allmänna platser eller i kollektivtrafiken. Precis som i fallet med Eriksdalsbadet i Stockholm och förslag om skilda badtider ska inte kvinnor behöva flytta på sig för att enskilda män inte respekterar deras rättigheter.

Sverige är ett av världens mest jämställda länder. Globala attitydundersökningar visar att svenskarna är individualister som bejakar jämställdhet mellan könen. Det är just vårt starka fokus på individen som har tagit oss dit vi är i dag.

År 1949 skrev Simone de Beauvoir sin berömda bok "Det andra könet" om hur dåtidens kvinnor sågs som en andra klassens medborgare som skulle anpassa sig efter den manliga normen.

Med förslag som separerade tågvagnar backar vi decennier tillbaka i den jämställdhetskamp som förts under 1900-talet för att kvinnor och män ska ses som lika och ges samma självklara plats i det offentliga rummet.

 

Kvinnor ska känna sig trygga i alla delar av samhället, såväl i kollektivtrafiken som i hemmet. Finns det otrygga platser ska samhällets svar vara fler poliser, väktare eller kameror – inte könssegregation.

Kvinnor i Sverige ska inte behöva förändra sina vardagliga rutiner bara för att det offentliga inte kan garantera tryggheten.

Redan nu har de brittiska Socialdemokraterna, Labour, aviserat att de vill kopiera det tyska förslaget och det är förmodligen bara en tidsfråga innan detta alternativ börjar diskuteras i Sverige. Jag väljer därför redan nu att markera mot sådana förslag.

Låt det aldrig införas en ”kvinnoavdelning” jämte den ”tysta avdelningen” på SJ:s tåg. Se i stället till att alla avdelningar är trygga genom ökad bemanning eller andra åtgärder som krävs. Allt annat är att ge upp.

Jämställdhetsutmaningarna i Sverige skiftar fokus och på vissa håll kommer utmaningarna att bli än svårare då många nyanlända kommer till Sverige från samhällen där synen på jämställdhet skiljer sig från den svenska. Därför är det helt avgörande, som Moderaterna föreslagit, att nyanlända, såväl män som kvinnor, får en ordentlig samhällsorientering när de kommit till Sverige.

 

I dag ser vi en utveckling med segregation och jämställdhetsklyftor i våra storstäder där vissa förorter hålls tillbaka av hedersförtryck, religiös extremism och en könssegregerad arbetsmarknad.

Gemensamt är att kvinnorna drabbas värst. Därför vill Moderaterna återinföra målet om minst 20 000 poliser för att öka tryggheten samt att Arbetsförmedlingen ska jobba aktivt med uppsökande verksamhet mot kvinnor. När fler kvinnor arbetar och står på egna ben ökar också jämställdheten i hela samhället. Det är tydligt att mer behöver göras även för att öka tryggheten i kollektivtrafiken. Ingen ska behöva känna sig otrygg till och från jobbet.

Lagar och regler ska gälla lika för alla oavsett kön. Trots de goda intentionerna gör det tyska förslaget kvinnor till en andra klassens medborgare vars säkerhet inte kan garanteras.

Könssegregerade tågvagnar är ett första steg mot ett könssegregerat samhälle – därför säger jag nej till det redan nu.

 

Jessica Rosencrantz

Trafikpolitisk talesperson (M)

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag