Foto: Karlsson Sören
 Foto: Karlsson Sören

SJ är bättre och billigare än någonsin

Publicerad
Uppdaterad
Sommarens kritikstorm mot SJ baseras på felaktigheter, enligt Ulf Adelsohn, ordförande i SJ. 90 procent av alla biljetter är billigare än tidigare. Biljettsystemet är lika enkelt som flygets. Genom att investera i 100 miljarder i snabbspår mellan Stockholm, Göteborg och Malmö försvinner problemen med trängsel och förseningar - dessutom är det samhällsekonomisk lönsamt.
Det var inte mer än fem år sedan vi var nära konkurs, tvingades upprätta kontrollbalansräkning och begära kapitalförstärkning av vår ägare staten. Men nu gör vi rejäla vinster och uppfyller statens krav på 30 procent soliditet och 10 procent avkastning efter skatt på eget kapital. När vi betalat skatt och avkastning till ägaren satsar vi resten av vinsten till inköp av nya tåg och upprustning av gamla samt utbildning bland annat service av vår personal.
Många påstår i dag att det är dyrt att åka tåg. I själva verket har det blivit mycket billigare. När vi införde det nya flexibla systemet satte vi det gamla normalpriset som högsta pris. En resa mellan exempelvis Stockholm och Göteborg kan därför aldrig bli dyrare än 1 163 kronor i andra klass. Den kan däremot bli mycket billigare. Av alla de 24 miljoner biljetter vi säljer i Sverige är det bara tio procent som betalar det högsta priset, det vill säga det gamla normalpriset. Inte mindre än 90 procent eller 21,5 miljoner biljetter är alltså billigare.

Vi får kritik för att vårt system är krångligt men det är inte mer besvärligt än det sätt på vilket flyget skött det i många år. Och mig veterligt har inget invänt mot det. En del klagar till och med att vi via Internet utesluter dem som inte har dator. Men hur skulle det se ut om SJ i dessa tider inte sålde biljetter på nätet? Och alla kan ju beställa via telefon.
Den här prismodellen leder också till att alltfler väljer tåget. Det har därför blivit svårt att få biljetter särskilt till populära avgångar och vi försöker möta denna ökade efterfråga på olika sätt. Eftersom det inte finns plats för fler tåg på spåren får vi försöka att på alla sätt ändå öka kapaciteten. Vi rustar 80-talståg till modern standard att användas bland annat på de, särskilt för ungdomar, ytterst populära intercitytågen.

Vi har köpt 43 dubbeldäckare som alla beräknas vara i drift vid årsskiftet och ökar därmed kapaciteten särskilt i Mälardalen. En ytterligare fördel är att dessa tåg kan dubbelkopplas på någon minut. Eftersom det är så trångt på spåren in till Stockholm kan vi exempelvis i Södertälje koppla ihop tre tåg från Eskilstuna, Katrineholm och Nyköping till ett.
Vi har också - för två miljarder - beställt ett 20-tal nya tåg med i princip samma standard som X2000. De ska ersätta just X2000 på vissa sträckor och dessa ska i stället dubbelkopplas på de mest efterfrågade linjerna Stockholm- Göteborg- Malmö. Därmed får cirka 570 passagerare plats på ett enda tåg, det motsvarar nästan fyra flygplan. Vi kan då ersätta all flygtrafik på dessa linjer och utsläppet av koldioxid för alla dessa passagerare motsvara en (1) liter bensin!

Hur ser vi på framtiden? Vi tror naturligtvis på tåget av många skäl, inte minst för miljön. 1871 fick vi järnväg till Stockholm. Den tidens politiker vågade ta lån och satsa på ett järnvägsnät. Nu tycker vi det är dags, nästan 150 år senare, för dagens politiker att vara lika framsynta. Runt om i Europa byggs i dag nya snabbtågsnät och inom tio år kommer vi på kontinenten ha minst 1 000 mil nya spår.
Vi tycker Sverige måste vara med i denna utveckling och bygga nya snabbspår från Stockholm till Göteborg och Malmö. Vi är i dag ett av de få länder där expresståg, intercitytåg, regionaltåg, pendeltåg och godståg trängs på samma spår. Alla kan vittna om hur detta redan leder till trängsel och förseningar. En utbyggnad skulle kosta cirka 100 miljarder, men det ska ses på cirka 10 år och betyder ungefär 10 miljarder om året. Bara i år beräknas statens överskott till närmare 100 miljarder!
Genom ett nytt snabbtågsnät skulle det också bli möjligt att öppna för den konkurrens på spåren som många så hett eftertraktar. SJ räds inte konkurrens så länge vi får köra de tåg vi vill och konkurrensen är på lika villkor.
Vi skulle redan i dag kunna framgångsrikt tävla i Danmark. Men det får vi inte för danska staten har gett sitt järnvägsföretag ensamrätt på 85 procent av järnvägsnätet fram till 2014. Samtidigt subventionerar Danmark sin trafik i Sverige med skattemedel.

Banverket har tillsammans med KTH och Södertörns Högskola räknat ut att en sådan investering skulle löna sig trefalt inom den tid, 60 år, man beräknar använda den. Snabbtågen skulle inte längre hindras av långsammare tåg och kapaciteten för godstrafik skulle tredubblas, Investeringen ska också ses i ljuset av att det skulle öppna en ny snabb kontakt för Sverige ner till kontinenten i konkurrens med flyget. Som miljöhotet växer framstår detta som lika viktigt som de rent nationella fördelarna.
SJ går bra nu, bättre än någonsin och tågresandet ökar varje år.

Ulf Adelsohn
Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag